خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی نگرش کتابداران کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی نسبت به ارائه خدمات کتابخانه ای به بیماران انجام گردیده است. روش پژوهش پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل 30 کتابخانه بیمارستانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی است و داده های این پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. بر اساس نتایج این پژوهش فقط 1/6 درصد بیماران از خدمات کتابخانه ای استفاده می کنند، و تنها 7/26 درصد از کتابخانه ها در وضعیت مکانی مناسبی قرار دارند تا بیماران بتوانند از آنها استفاده کنند. 3/3 درصد کتابداران برای ارائه خدمات به بیماران آموزش دیده اند. 80 درصد کتابداران معتقدند که کار در کتابخانه بیمارستانی برایشان رضایتبخش است. 90 درصد کتابدارادن با علاقه سرکار حاضر می شوند. 4/83 درصد کتابداران حاضرند، علی رغم مزایای ناکافی، در کتابخانه بیمارستان کار کنند. از نظر 7/86 درصد کتابداران، مدرک تحصیلی نقش زیادی در موفقیت آنها دارد و 94 درصد کتابداران اعتقاد دارند که لازم است در تهیه برنامه ها و اهداف کتابخانه با آنها مشورت شود.
ملخص الجهاز:
"پروین اعتصامی(1375)پژوهشی تحت عنوان"بررسی درصد استفاده پزشکانمتخصص و دستیاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانیایران از کتابخانههای بیمارستانی برای کمک به بیماران و نقش کتابداران شاغل در اینکتابخانههای در تهیه اطلاعات برای آنان"انجام داده است.
جزیه و تحلیل یافتهها یافتههای پژوهش در مورد نخستین پرسش اساسی که چه گروههایی از مجموعه وخدمات کتابخانه بیمارستان استفاده میکنند،نشان میدهد که بیشترین گروه استفادهکننده از خدمات کتابخانهها متخصصان کادر پزشکی بیمارستان بودند به طوری که 36/1درصد کادر پزشکی 38/3 درصد دانشجویان پزشکی،22/9 درصد کادر پزشکیخارج از بیمارستان و تنها 6/1 درصد بیماران را به عنوان گروههای استفادهکنندهاز خدمات بیمارستانی عنوان کردهاند و آزمون x 2 انجام شده نیز موضوع را تایید میکند وتفاوت معنیداری میان گروههای استفادهکننده از خدمات کتابداری وجود دارد و سهمبیماران از این خدمات به طور معنیداری پایینتر از سای گروههاست(جدول 1).
توزیع فراوانی نگرش کتابداران در خصوص رضایتبخش بودن کار در کتابخانه بیمارستان ارائه میدهند (به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به یافتههای پژوهش در مورد نگرش کتابداران بیمارستانی میتوان دریافتکه آنها علاقهمندی و آگاهی در مورد کارشان و خدماترسانی به جامعه پزشکی وبیماران را دارند،ولی کلا یافتههای پژوهش در مورد وضعیت کتابخانههای بیمارستانینشان میدهد که خدماتی بسیار ناچیز در واقع هیچگونه خدماتی به بیماران دادهنمیشود و در آییننامه اجرایی و شرح وظایف کتابداران در کتابخانههای بیمارستانی درمورد ارائه خدمات به بیماران چیز مشخصی تعیین نگردیده و بودجهای برای تامین منابعمورد نیاز بیماران در نظر گرفته نشده است."