خلاصة:
تکنولوژی اطلاعات تاثیری متناقض بر جامعه دارد. این وضعیت، تحلیل اخلاقی دو سطحی را می طلبد. از یک سوء مباحث مربوط به قدرت و کنترل باید با توجه به ساختارهای نهادی، هنجارهای زندگی، مورد بازبینی قرار گیرد. از سوی دیگر و عهمزمان با تحلیل فوق، شکل گیری تکنولوژیک جامعه، پذیرا شدن خصائل قدرت، تعدی، وراجی و عقاید جزمی باید با اصالت دادن به تکثر شکل های زندگی، یعنی در چارچوب بحث و تخالف، مورد بازبینی قرار گیرد. مقاله حاضر با در نظر گرفتن مفهوم تکنولوژی های معطوف به خود، که توسط میشل فوکو مطرح شد، هر دو بحث را به اختصار ارائه می کند.
ملخص الجهاز:
"مسئلۀ راهبردی من از این قرار است:همانگونهکه رونالد داکتر1(1991)میگوید،ما چهگونه میتوانیم تضمین کنیم که مزایایتکنولوژی اطلاعات نه فقط عادلانه توزیع شود،بلکه به گونهای توسط افراد به خدمتگرفته شود که بتوانند زندگی خاص خود را نیز شکل دهند؟من در وهلۀ اول درهمسخنی با برخی از متفکران پیشرو بعضی از ویژگیهای یک جامعۀ شکل گرفته توسطتکنولوژی اطلاعات را مختصرا مورد اشاره قرار خواهم داد.
. تکنولوژی اطلاعات به منزلۀ چالشی اخلاقی ما چگونه میتوانیم تضمین کنیم که مزایای تکنولوژی اطلاعات نه تنها عادلانه توزیعشود،بلکه به گونهای توسط افراد به خدمت گرفته شود که بتوانند زندگی خاص خود رانیز شکل دهند؟بخش اول مسئله به جنبههای قانونی و نهادی ارجاع دارد.
با این مقدمات است که میتوانیم بپرسیم:ما چگونهمیتوانیم تضمین کنیم که گزینههای نهادی،هنجاری و شکلدهندۀ زندگی3مصون ازیکسانسازی باقی میماند؟جواب من آن است که کنترل قانونی تکنولوژی اطلاعاتکافی نیست،بلکه این جنبههای هنجاری نه تنها برپایۀ اخلاق مبتنی بر قانون،بلکه برپایۀ اخلاق مبتنی بر خود نیز باید قرار گیرند.
برایناساس،میتوانیم دوباره بپرسیم که:ما چگونه میتوانیم تضمین کنیم کهمزایای تکنولوژیهای اطلاعات نه تنها عادلانه توزیع شود،بلکه به گونهای توسطبنیادین توسط افراد به خدمت گرفته شود که بتوانند زندگیهای خاص خود را نیز شکلدهند؟در سطح نهادی،این مهم نه تنها از طریق"نهادهای ملی و محلی دموکراسیاطلاعاتی"،آنچنانکه رونالد داکتر(1991)پیشنهاد میکند،بلکه از طریق فعالیتهایجهانی از قبیل"مؤسسۀ بین المللی دموکراسی اطلاعاتی"انجامپذیر است.
Ego اطلاعات نه تنها عادلانه توزیع شود،بلکه به گونهای توسط افراد به خدمت گرفته شودکه بتوانند زندگی خاص خود را نیز شکل دهند؟من بر آنم تکنولوژیهای معطوف بهخود جزیی لا ینفک از جواب به این سؤالاند."