ملخص الجهاز:
"که به ترتیب به طرح این شیوهها و روشها میپردازیم: الف)اعلام صریح مواضع: حضرت شعیب(ع)همچون سایر انبیاء که در رأس مصلحاناجتماعی و فرهنگی جامعه بودهاند بهعنوان یک مصلح اجتماعی واقتصادی مواضع و برنامههای اصلاحی خود را به صورت شفاف وروشن با مردم در میان گذاشت و برای اثبات صداقت و اخلاص وحقانیت برنامه خود که دستورات الهی بود اعلام نمود که من درتطبیق و پیاده کردن تعالیم خداوندی پیشتاز و داوطلبم *{/(و یا قوم اعلموا علی مکانتکنم انی عامل)/}(هود93/11/) *{/(ان أرید الا صلاح ما استطعت)/}(هود88/11/)من قصدی جزاصلاح تا آنجا که بتوانم ندارم و برای این رسالت مهم هیچ اجر وپاداشی از شما نمیخواهم.
ب)مبارزه علمی و عملی با فساد اقتصادی در جامعه حضرت شعیب(ع)بعد از آشکارسازی مواضع عقلانی و فطری خودشروع به مبارزه علمی و عملی با فساد اقتصادی موجود در جامعهنمود نهی مردم و باز داشتن آنها از منکرات اقتصادی و تعیین وتبیین ابزار و لوازم ساماندهی اقتصاد جامع حکایتگر ابعاد اینمبارزه علمی و عملی بود *نهی از راهزنی{/(و لا تقعد و ابکل صراط توعدون)/}(اعراف86/7/) *نهی از تقلب و غش در معامله{/(و لا تبخسوا الناس اشیاءهم)/}(هود84/11/) *نهی از فسادانگیزی{/(و لا تعثوا فی الارض مفسدین)/}(هود85/11/) *نهی از ادا نکردن حق پیمانه و ترازو{/(و لا تنقصوا المکیال والمیزان)/}(هود84/11/) *نهی از زیان رساندن به دیگران{/(و لا تکونوا من المخسرین)/}(شعراء181/26/) *نهی از فساد پس از اصلاح{/(و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها)/}(اعراف85/7/) البته مبارزه عملی و علمی حضرت شعیب(ع)صرفا دارای جنبهسلبی نبوده بلکه ایشان مبتکر ترازو و دستاس بوده و راه صحیحمبادله کالا و پول را به مردم آموزش میداده است و با هدف اصلاحات اقتصادی و ایجاد رونق و شکوفائی اقتصادی به ارائهدستورات الهی میپرداخته است."