خلاصة:
اهداف بلند اسلام راستین در امامت تجلی یافته است و تحقق اهداف رفیع و گستردة امامت در مهدویت به ثمر مینشیند.و مهدویت در فردی معصوم از تبار خاتم پیامبران تجلّی یافته است تا برگ برنده و زرّین تحقق تمام و کمال اهداف رسالتهای الهی در طول تاریخ را از آن خود کند و قدرت دین را همراه حکمت و رحمت بر گسترة زمین برافراشته نموده و بشریت سرگردان را به سر منزل معبود و مقصود هدایت نماید.قرآن کریم روشی ویژه و منحصر به فرد برای مطرح نمودن دکترین مهدویت به کار گرفته است و تمام اصول خود را در این الگو نهادینه نموده است. و با توجه به سنّتهای تخلّف ناپذیر الهی و نوید و تحقق این آرمان بزرگ الهی را به بشریت داده است و منتظران راستین امام مهدی( را بینشی روشن و مسیری صحیح و انگیزهای متعالی بخشیده است، و آنان را به سوی سازندگی همه جانبه در دوران انتظار دعوت نموده و شاخصها و ویژگیهای منتظران را نیز ترسیم کرده است.
ملخص الجهاز:
"(مائده؛ 3) بنابراین، با توجه به استقرار اصل امامت در نهاد جامعه اسلامی و جامعه انسانی، هیچگونه ترس و واهمهای از تسلط کافران و بدخواهان بر این مکتب و برنامه الهی، نداشته باشید؛ زیرا که تمام امیدهای آنان به یأس و نومیدی تبدیل گشته و نباید به خود هرگونه هراسی را راه دهید، و به جای ترس از آنان، از آفریدگار حکیم، دانا، مهربان و تدبیر کنندة زندگیتان بترسید، و در حقیقت از ضعفهای خود در برابر تکالیف سنگین الهی که بر دوش شما گذاشته شده است و عدم حرکت در راستای امامت راستین باید بیم داشته باشید.
2 که با توجه به آیة 55 سورة نور، همان تمکین مطرح شده، در آنجا نیز تکرار شده و به گونهای روشنتر مورد بحث قرار میگیرد، و همچنین عبادت حق که با (یعبدوننی لایشرکون بی شیئا( به اجمال مطرح شده، در برنامهای تفصیلی و فراگیر؛ یعنی: اقامة نماز، پاسداری از زکات، امر به معروف و نهی از منکر که وظیفهای فراگیر و همه جانبه میباشد، به عنوان شاخصهای اصلی این حکومت مقتدر مهدوی (و هدایت یافته) خواهد بود.
4. در سورة مبارکة فتح که یکصد و دوازدهمین سوره به ترتیب نزول است همین تعبیر مطرح شده در سورة صف نیز آمده است، ولی در آخر آیه به جای (ولو کره المشرکون(، جملة (وکفی بالله شهیدا( به چشم میخورد که بیانگر رعایت و هدایت و نظر مستقیم الهی بر این حرکت تکاملی تاریخ، و سنت جریان یافته الهی میباشد."