ملخص الجهاز:
"2-محاورات دوره دوم که در آنها عقاید فلسفی سقراط و افلاطون ظاهر میشود واز آن جمله است محاورات فایدن و فدروس.
اگر در مقام مقایسه تراجم مرحوم فروغی با ترجمههای جناب آقای دکتر محمودصناعی برآئیم و اگر نگارنده صلاحیت این کار را داشته باشد هر چند بوضوع این امرمورد تردید اوست باید بگوئیم که هر دو از عهده بیان حق مطلب بخوبی برآمدهاندمنتهی برای مرحوم فروغی حق تقدم باید قائل شد و او را اوستاد مقدم نامید چنانکهخودش میگوید«وقتی دست باین کار زدم جاده کوبیده نبود»اما ترجمههایآقای دکتر صناعی این مزیت را دارد که مطالب هر محاوره در مقدمه تلخیص شده استاز این لحاظ کار مطالعه و ادراک و یادگیری مطالب را برای خواننده آسان مینماید.
شکل ادبی محاورات افلاطون که ذیلا از نظر خوانندگان میگذرد از تاریخ فلسفهبرهیه ترجمه و تلخیص شده است.
افلاطون سقراط را با برتری نسبت بدیگران نقاشی میکند و«فلسفه او را بصورتدستگاه درمیآورد»(تقریرات جناب آقای دکتر صدیقی)سقراط رساله پروتاگوراسهنوز جوان و بدون سندیت است-سقراط رساله دفاعیه بوظیفه اخلاقی و اجتماعی خودششناسائی دارد.
بعضی از خود پرسیدهاند که آیا تحت سرپوش افلاطون مخاطب سقراط نیست؟ شخصیتهای محاورات بعضی جوانان عصر افلاطوناند و برخی از آنان ناشناسند مثلکالیکلس یا بهتر بگوئیم سوفیستهای اوتیدم که افلاطون اولین نقشها را در محاوره اوتیدمبایشان میدهد.
2-بحث:صفات قهرمانان محاورات افلاطون مربوط بزندگی پرهیجان زمان استو توانسته است بطور طبیعی نزد این شخصیتها اضطرابهای طبیعی عصر و صفات مخصوصایشان را ایجاد کند.
چنانچه بحث در همین موضوعاست که آیا فضیلت تحصیل شدنی است؟در محاوره پروتاگوراس سقراط راضی است که با خودش مطابقت پیدا نمیکند چونکه اول پاسخ بله و بعد نه میدهد."