ملخص الجهاز:
"'' با وجود آنکه در غالب معاهدات،اعلامیهها،میثاقها و نیز توافقهای بین المللی ناظر برمقوله حقوق بشر،امر خطیر آموزش به عنوان یک حق مسلم و اولیه مورد تأکید قرار گرفته است،به گونهای که معاهدات مربوطه48،امر یاد شده را حق اساسی هر فرد انسانی قلمداد نمودهاند وموازین شناخته شده حقوق بشردوستانه بین المللی نیز همانند حقوق بشر نسبت به وضعیتتحصیلی و آموزش و پرورش کودکان در مخاصمات مسلحانه بیتوجه نبوده و در همین راستامعاهده چهارم ژنو در مواد:24،50،94،108 و 142 به امر اساسی و مهم آموزش و تحصیلشهروندان غیر نظامی(که از جمله آنها کودکان میباشند)در شرایط مذکور اشاره نموده است،لیکن رژیم اشغالگر قدس،در این زمینه هم عملکرد تاسفباری از حیث نقض گسترده حقوقمصرح در اسناد بین المللی یاد شده در باب حق آموزش و تحصیل کودکان فلسطینی داشته است.
1 WWW//:ptth جهانی را در طریق تأمین و استیفاء حقوق کودکان و به دیگر سخن از حیث تضمین حقوق کودکاناز سوی دولتها کافی و وافی به مقصود ندیده و از همین روی بعد از تصویب اعلامیه مذکور(1948)تا زمان تصویب کنوانسیون حقوق کودک در 20 نوامبر 1989 بوسیله مجمع عمومیسازمان ملل متحد،مجامع و مراجع مختلف جهانی طی اسناد بین المللی عدیده از جمله: *اعلامیه جهانی حقوق کودک(1959)، *میثاق بین المللی حقوق اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی(1966)، *میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی(1966)، *اولین کنفرانس حقوق بشر(بیانیه تهران 1968-)، *اعلامیه پیشرفت و توسعه اجتماعی(1969)، *اعلامیه حمایت از زنان و کودکان در وضعیت اضطراری و درگیریهای مسلحانه(1974)، *حد اقل مقررات مطلوب سازمان ملل متحد برای اداره تشکیلات قضایی مربوط به نوجوانان(مقررات پکن 1985)، حقوق مختلفی را برای کودکان در عرصه جهانی از قبیل موارد ذیل به رسمیت شناختند:-حمایت از کودکان در برابر استثمار اقتصادی و اجتماعی، -عدم واداشتن کودکان به کارهای خلاف اخلاقیات و زیانآور،-بهرمندی کلیه کودکان از آموزش در کلیه سطوح، -حمایت از حق حیات کودکان، -تفکیک صغار متهم از بزرگسالان بازداشتی و اعمال مقررات کیفری خاص نسبت به کودکانو نوجوانان بزهکار، -ممنوعیت حملات و بمبارانها و کاربرد سلاحهای شیمیایی و میکروبی در جریان مخاصماتمسلحانه علیه کودکان، -منع اعمالی از قبیل:تعقیب،شکنجه،مجازات و دیگر اعمال خشونتآمیز نسبت به کودکان."