خلاصة:
مقاله حاضردرخصوص تدوین راهبرد تربیتی–آموزشی دانشگاه های افسری نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می باشد. لذا پس از بررسی پیشینه و پژوهش های انجام شده در این زمینه به مطالعه برخی از انواع مدل های برنامه ریزی راهبردی آموزشی شامل: مدل های برنامه ریزی راهبردی آموزشی مارک سی هال کوین ام الیوت، هاول، کلز، هاکس و ماجلف، برایسون، کافمن و هرمن و مدل های برنامه ریزی تربیتی شمشیری و میرزامحمدی پرداخته شده است. سپس با مقایسه مدل های مذکور، مدل کافمن و هرمن را به سبب توجه به ارزش ها، باورها و نیازهای آموزشی و همچنین مدل برنامه ریزی تربیتی شمشیری را که بر اساس عرفان اسلامی به دست آمده در طراحی راهبرد این پژوهش مورد توجه قرار گرفته است.نمونه مورد مطالعه شامل 33 نفر گروه خبره آموزشی نیروهای مسلح ج.ا.ا بوده و نوع پژوهش کاربردی می باشد.یافته های تحقیق عبارتند از: چالش های راهبردی، چشم انداز، ماموریت و اهداف راهبردی دانشگاه های افسری که از طریق تایید خبرگان به روش دلفی به دست آمده و سپس با ارزیابی عوامل محیطی (داخلی و خارجی)، راهبردهای ممکن به روش SWOT تدوین و با استفاده از جدول QSPM جذابیت راهبردها مورد بررسی واقع شده و در نهایت 12 راهبرد اولویتدار به دست آمده است. به منظور بهره گیری از تمام فرصت ها و توانمندی های موجود درمحیط داخلی وخارجی راهبردهای اولویت دار که شامل 3 راهبرد تهـاجـمی، 4 راهبرد رقـابتـی، 3 راهبرد محـافـظه کارانـه و 2 راهبرد تدافعی می باشد به تفکیک گروه بندی شده و نهایتا راهبرد اصلی در جهت پاسخ به سوال اصلی تحقیق به دست آمده است و در خاتمه نیز پیشنهادات اجرایی به منظور عملی نمودن راهبرد اصلی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"یافتههای تحقیق عبارتند از:چالشهای راهبردی،چشمانداز،مأموریت و اهداف راهبردی دانشگاههای افسری که از طریق تأیید خبرگان به روش دلفی بهدست آمده و سپس با ارزیابی عوامل محیطی(داخلی و خارجی)،راهبردهای ممکن به روش TOWS تدوین و با استفاده از جدول MPSQ جذابیت راهبردها مورد بررسی واقع شده و در نهایت 12 راهبرداولویتدار به دست آمده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 2-شاخصهای تربیتی دوره آموزشی عمومی ایران (عارفی 1383:97-95)در رساله دکترای خود 3 مدل برنامهریزی راهبردیدانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی را به نقل از صاحبنظران مربوطه به شرح زیرنقل نموده است: الف-مدل مارک سی هال و کوین ام الیوت{o1o} این مدل کاملا عمومی و مناسب برای همه اجزا و عناصر آموزش عالی ازپنج بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: 1)تجزیه و تحلیل موقعیت راهبردی.
مدل کافمن و هرمن مدل برنامهریزی راهبردی کافمن و هرمن(1385،ص:66)دارای چهارمرحله اصلی به شرح زیر است: الف-تعیین سطح برنامهریزی(دورنگری)ب-گردآوری دادهها پ-برنامهریزی ت-اجرا و ارزیابی مدل برنامهریزی کافمن و هرمن (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکل 6-چهارچوبی برای برنامهریزی راهبردی(کافمن،هرمن و جری،1385:67) از مجموع مدلهای برنامهریزی راهبردی آموزشی،همانطوریکه ملاحظه شد،توجهبه آینده مطلوب،مأموریت و عوامل محیطی به عنوان شاکله اصلی فرایندبرنامهریزی راهبردی معرفی شدهاند،ولی مدل برنامهریزی راهبردی آموزشی کافمن و هرمن توجه به ارزشها،باورها و نیازهای آموزشی و همینطور توجه به سطحبرنامهریزی(خرد-کلان-فراسوی کلان)را علاوه بر آنها مدنظر قرار داده که دراین پژوهش میتواند مفید باشد."