خلاصة:
در تحلیلهای اقتصادی عموما از متغیر نرخ بیکاری برای ارزیابی و سیاستگذاری بازار کار استفاده میشود. به اعتقاد سازمان بینالمللی کار چون این متغیر نمیتواند تمام واقعیتها را انعکاس دهد، پیشنهاد کار شایسته را مطرح نموده است. در کار شایسته، علاوه بر داشتن شغل، بهرهمندی ازحقوق بنیادین کار، حمایتهای اجتماعی و گفتمان اجتماعی نیز مطرح است. به عبارت دیگر شایستگی کار تنها در داشتن شغل خلاصه نمیشود، بلکه عوامل متعدد دیگری نیز در شایستگی کار نقش دارند، ازجمله حق ایجاد تشکلهای مدنی روابط کار، منع تبعیض در اشتغال، رعایت حداقل سن، ممنوعیت کار کودک، حداقل مزد متناسب با حداقل معیشت وجود تامین اجتماعی، بیمه بیکاری، توانبخشی معلولین، توانمندسازی زنان از طریق دستیابی به فرصتهای شغلی مناسب و وجود گفتمان اجتماعی بین کارگر، کارفرما و دولت نیز الزامی است. این مقاله، ضمن توضیح مولفههای اصلی کار شایسته، نگاهی به وضعیت بازار کار کشور دارد و کمبود یا نبود برخی از اجزاء کار شایسته را در بازار کار مورد تجزیهوتحلیل قرار داده است. با توجه به معیارهای مورد نظر کار شایسته که امکان محاسبه آنها برای کشور وجود داشته، نتیجه گرفته است که ویژگیهای بازار کار ایران با ویژگیهای مورد نظر کار شایسته تفاوت فراوان داشته و لزوم تهیه و تدوین برنامه ملی و جامع توسعه کار شایسته را توصیه نموده است.
ملخص الجهاز:
"krow tneced fo txetnoc laicos dna cimonocE o} &%05710BHRG057G% کودک و رعایت حداقل مزد متناسب باحداقل معیشت)؛ ب)گفتگوی اجتماعی دولت و شرکایاجتماعی(نهادهای مدنی روابط کار)ارتقایسرمایه انسانی و اجتماعی،ارتقای روابطصنعتی و روابط کار،نقش شرکای اجتماعی،مذاکرات و چانهزنی جمعی،انعقاد پیمانهایدستهجمعی،تشیکل شورای سهجانبهمشاوره ملی،گسترش مکانیسمهای سهجانبهدر روابط کار،اصلاحات ساختاری،ترویجگفتگوی اجتماعی و تقویت تشکلهای مدنیروابط کار؛ ج)گسترش حمایتهای اجتماعی(تأمین اجتماعی،بیمه بیکاری،ایجاد،توسعهو تقویت سازوکارهای جبرانی،حمایتهایاجتماعی از شاغلین بازار کار غیر رسمی،توانبخشی معلولین و برابری فرصتها برایزنان و مردان و توامندسازی زنان از طریقدستیابی به فرصتهای شغلی مناسب)؛ د)حق پیگیری حقوق صنفی و مدنیکارگری؛ ه)اصلاح و بازنگری قوانین و مقرراتتأمین اجتماعی و روابط کار(تغییر در قوانینتأمین اجتماعی و روابط کار براساس سازوکارسهجانبه(دولت،کارگر و کارفرما)،به منظورتعامل و انعطاف بیشتر در بازار کار؛ و)اشتغال مولد(ظرفیتسازی برایاشتغال در واحدهای کوچک و متوسط،آموزشهای هدفدار و معطوف به اشتغال،برنامهریزی آموزشی با جهتگیری اشتغال،آموزشهای کارآفرینی،جمعآوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات بازار کار،ارتباط و همبستگیکامل آموزش و اشتغال،رفع موانع بیکاریساختاری،توسعه آموزشهای مهارتی فنی وحرفهای معطوف به نیاز بازار کار)؛ ز)اصلاح قوانین و مقررات(در جهتانطباق قوانین و مقررات ملی با استانداردها ومقاولهنامههای بین المللی،کنسولی،تحولاتجهانی کار و امحای تبعیض در همهعرصههای اجتماعی به ویژه در عرصه روابطکار و اشتغال)؛ گرچه این تکلیف قانونی هرگز به اجرادرنیامد،ولی بدیهی است که از اهمیتموضوع کار شایسته نخواهد کاست.
ni etatS fo noitacifissalC lanoitanretnI tnemyolpmE o} جدول شماره(3):توزیع نسبی شاغلان 10ساله و بیشتر برحسب وضع شغلی در کلکشور طی سالهای 1376 تا 1387(درصد) (به تصویر صفحه مراجعه شود)گزیده آمار و اطلاعات اقتصادی اجتماعی 40 سالکشور مزد و حقوقبگیر بخش عمومی کسیاست که در وزارتخانهها،مؤسساتسازمانهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامیو همچنین دیگر مؤسسات عمومی مانندشهرداریها کار میکند و در مقابل کاری کهانجام میدهد،مزد و حقوق(نقدی یاغیرنقدی)دریافت میکند."