خلاصة:
در خصوص کتاب و کتابت مدار اخبار بر همان محوری میگردد که قرآن کریم ترمیم کرده است، با این تفاوت که در موارد دارای وجه متعارف و وجه رمزی تشریعی، تفصیل یافته و در مورد الفاظ واجد وجه رمزی تکوینی تحدید شده است. در این قسمت از مقاله گزیدهیی از اخبار مربوط به حکمت«نوشتن»و آثار مترتب بر آن، کتاب و کتابت در تاریخ، حرمت کتاب و نوشته و نیز احادیث و روایات مربوط به کتاب و کتابت در سه وجه متعارف، رمزی تشریعی و رمزی تکوینی تحلیل شده است. در ذیل وجه متعارف، اخبار منتخب مربوط به تشویق نامهنگاری و بیان اسلوب آن و توجه دادن به اسلوب خط و رعایت موازین آن ذکر گردیده است.در مورد اخیر نیز احادیث مربوط به حکمت زیبایی خط، توجه به اسلوب کتابت، رعایت صحت و تناسب و زیبایی در نوشتن و آداب خطاطی به اختصار آمده است. در باب وجوه رمزی تشریعی و تکوینی هم مجملی از احادیث و اخبار نمونه مذکور است.
ملخص الجهاز:
"چکیده:در خصوص کتاب و کتابت مدار اخبار بر همان محوری میگردد که قرآن کریم ترمیم کرده است، با این تفاوت که در موارد دارای وجه متعارف و وجه رمزی تشریعی، تفصیل یافته و در مورد الفاظ واجد وجه رمزی تکوینی تحدید شده است.
در خصوص کتاب و کتابت نیز مدار اخبار بر همان محوری میگردد که قرآن کریم ترسیم کرده است؛بااین تفاوت که در موارد دارای وجه متعارف و وجه رمزی تشریعی، تفصیل یافته و در مورد الفاظ واجد وجه رمزی تکوینی، تحدید شده است.
17P}وی که در قرآن مجید به علو درجه توصیف و ستوده شده است، دریافتکننده سی کتاب آسمانی از طریق وحی الهی بوده است:-فی خبرا بی ذر، قال رسول الله(ص):أنزل الله علی ادریس ثلاثین صحیفة-در خبر ابوذر است که پیامبر خدا(ص)فرمود:خداوند بر (14).
همان اثر، کتاب حجت، باب غیبت، روایت سوم-همان کتاب، ج 2 ص 133P}فضیل گفت که به حضرت صادق(ع)عرض کردم:-«اولئک کتب فی قلوبهم الایمان» 43P}هل لهم فیما کتب فی قلوبهم صنع؟قال:لا-[در مورد آیه]«آنها در دلشان ایمان نوشته شده است»[-تثبیت شده است]دستی دارند؟حضرت فرمود:نه 44P}3-مقدر کردن از امام صادق(ع):-ثلاث تناسخها الأنبیاء من آدم(ع)حتی وصلن الی رسول الله(ص) کان اذا اصبح یقول:اللهم انی اسئلک ایمانا تباشر به قلبی و یقینا حتی اعلم انه لن یصیبنی الا ما کتبت لی و رضنی من العیش بما قسمت لی-سه چیز را پیامبران از یکدیگر رونوشت گرفتند، از آدم-گرفته- تا به رسول خدا(ص)رسید که هرگاه صبح میکرد میفرمود:خداوندا از تو ایمانی میطلبم که بواسطه آن دلم را بشارت دهی و یقینی را -میطلبم-که-بواسطه آن-بدانم هیچ پیشامدی برای من روی نمیدهد مگر آنچه تو نوشته باشی[-مقدر کرده باشی]و-از تو میخواهم که-مرا به آنچه نصیبم ساختهای خرسند نمائی."