ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تقویت خلاقیت دانشآموزان معصومه محلوجیزادهمهابادیکارشناس ارشدزبان و ادبیات فارسیدبیر ادبیات دبیرستانها ومراکز پیشدانشگاهیاصفهان چکیده {IB«هیچ شادمانیای بزرگتر از این نیست که احساس میکنیخالق هستی،پیروزی زندگی با خلقت نمایان میشود.
(کریمی،1387:15) برای آنکه در تدریس موفق باشیم و دانشآموزان را به سویخلاقیت هدایت کنیم،لازم است شیوههای تدریس خود راتغییر دهیم؛بهگونهای که خلاقیت در آنها دیده شود.
از دانشآموزان میخواهیم تفاوت معرفی آنها را بگویند(باتوجه به درس نگارش ادبی و علمی) دبیر از دانشآموزان میپرسد:«معرفی هر کدام چگونه بود؟چه تفاوتی با هم داشتند؟همۀ دانشآموزان به احتمال زیادتشخیص میدهند که معرفی دختر براساس شیوۀ علمی ومعرفی گل براساس شیوۀ ادبی است.
1. دبیر عنوان درس را-که توصیف است-روی تخته مینویسدو از دانشآموزان میپرسد:مواد لازم برای توصیف چیست؟ 2.
برای آنکه دانشآموز توصیف را به کار ببرد و با برداشتهایمختلف آشنا شود،چند تصویر را-که از اینترنت گرفته وصداگذاری شده است-به آنها نشان میدهیم و از هر گروهمیخواهیم برداشتهای خود را در توصیف آن تصویر بگویند.
در صورتی که استفاده از این تصاویر یا آوردن چیزهایی ازطبیعت امکان نداشت،میتوانیم دانشآموزان را به فضای آزادببریم(حیاط مدرسه)و از آنها بخواهیم که به آسمان نگاه کنندو آن را توصیف کنند.
آن وقت برای توصیف کلاس به چهمواردی بیشتر میپردازند یا فرد نابینای مادرزاد را با کسی کهدر اثر حادثه نابینا شده است،مقایسه کنند و بگویند که توصیفاین افراد چگونه است.
هوشهای چندگانه،ص 78 (تئوری IM (مقولات هوشهای هشتگانه):هوش زبانی،هوشمنطقی-ریاضی،هوش مکانی،هوش حرکتی-جسمانی،هوشموسیقیایی،هوش میانفردی،هوش درونفردی،و هوشطبیعتگرا) سعی کنید روش تدریس شما براساس این هوشها باشد تادانشآموزان توجه بیشتری به درس داشته باشند و هر کدامبتوانند-با زمینۀ هوشی خاصی که در آنها بارزتر است-براییادگیری بهتر خود تلاش کنند و احساس خستگی نداشتهباشند."