خلاصة:
ورود کشور به عرصهء جدیدی از مناسبات اقتصادی و تولیدی که در پی وقوع انقلاب اسلامی سرعت بیشتری یافته و با تغییرات مهم در عرصهء بین المللی همزمانی یافته،موجب افزایش مدارک صنعتی و تجاری گردیده است.اهمیت یافتن این نوع از مدارک سبب ایجاد مراکز اطلاعات فنی شده و سازماندهی مدارک صنعتی و تجاری را بیش از گذشته مورد توجه قرار داده است.فهرستنویسی و ردهبندی این مدارک ضمن تبعیت از اصول و فرایندهای عام سازماندهی منابع اطلاعاتی،متضمن نکات و ویژگیهایی است که باید از سوی کتابداران به دقت مورد توجه واقع شود.شناخت انواع مدارک صنعتی و تجاری،مشابهتها و تفاوتهای آنها،تولیدکنندگان مدارک،عناصر اطلاعاتی مربوط،مسائل خاص نامگذاری کالا،و انواع شرکتها و کارخانهها در زمرهء این مسائل است.
ملخص الجهاز:
"در مورد این ویژگی باید توجه داشت گاهی اقلام وارد شده در سیاهه،با فرض شناخته بودن آنها برای مخاطب،فاقد توصیف هستند یا در واقع توصیف آنها نه به صورت قلم به قلم بلکه به صورت کلی و یکجا،از سوی تولیدکنندهء مدرک بیان شده است مانند"فهرست مواد شیمیایی خالص"که در آن ممکن است تهیهکنندهء مدرک با فرض شناخته بودن اقلام نزد مخاطب،فقط به ذکر نام اقلام بسنده کرده باشد.
از مجموع تعاریف یاد شده و ویژگیهای مستقر در آنها میتوان کاتالوگ را در حوزهء مورد بحث به این شرح تعریف کرد:"سیاههء منظمی از کالاها یا خدمات که به منظور فروش و عرضه ارائه میشود".
باید توجه داشت که خلاصهها و اسناد پیش صلاحیت تنها در مورد طرحها و مطالعات و مربوط به شرکتهای فعال در چنین اموری نیست،بلکه این مدارک در مورد شرکتهای تولیدی که کالا یا مواد تولید میکنند نیز وجود دارد.
اینگونه شرکتها معمولا برای جلب اعتماد مشتریان خود،فهرستی از مشتریان مهم و قابل توجهی را که پیش از این از شرکت کالا یا مواد خریداری کردهاند و یا محصولات آنها را در پروژههای اجرایی خود به کار بردهاند،ارائه میکنند.
ویژگیهای مشترک تمام انواع مدارک یادشده را میتوان در موارد زیر جست و جو کرد: -موضوع همهء آنها کالا یا خدمات است؛ -فاعل و ناشر همهء آنها شرکت و مؤسسات تولیدی،تجاری یا خدماتی هستند؛ -مخاطب همهء آنها مشتریان بالقوه یا با الفعلی هستند که از این کالاها یا خدمات بهرهگیری میکنند؛ -مقصود همهء آنها عرضه و فروش خدمات یا کالاست."