ملخص الجهاز:
"نفتکشهای جدید با وجودبزرگی حجم خیلی عملیتر ازنفتشکهای مدل(ت 2)میباشند ووسائل فنی مدرن مخارج ساختنکشتی را به تقریبا تنی 70 دلاررسانیدهاند در صورتی که چند سالپیش مخارج ساخت کشتیهای 75هزار تنی 100 دلار برای هر تنبوده است.
یک موتور 30 هزار اسبمیتواند یک نفتکش 200 هزارتنی را بسرعت 16 گره دریائیحرکت دهد یعنی بنسبت 6 یا 7 تنبرای هر اسب در حالیکه این نسبت30 تن برای هر اسب در نفتکشهای20 الی 50 هزار تنی میباشد.
اولا افزایش حجم مخارجحمل و نقل را کاهش میدهد ولی اینامر با داشتن گنجایش بسیار زیادبرعکس میشود تا اینکه افزایشحجم به افزایش تاسیسات ببندریاز لحاظ تعداد انبارها یا حجملولههای بارگیری و یا نیرویفشار نفت احتیاج دارد که خودمخارج نگهداری و بیمه را بالامیبرد و ثالثا عمق کشتیها باعثمیگردد از تنگههای جهانی صرفنظر کرده از راههای دورتریعبور کرد.
البته تمام این عناصر درعملیات حمل و نقل موثر خواهندبود و هماکنون توجه بنفتکشهای150 الی 250 هزار تنی جلبگردیده با اینکه سفارشاتی نیزبرای ساخت نفتکشهای غول پیکروجود دارد."