ملخص الجهاز:
"البته پروژه مذکور بمناسبت وقوع جنک و شکست متحدینعملی نگردید،اکنون بعد از نیم قرن مجددا آلمان فدرال بدولتترکیه پیشنهاد دیگری داده است که از حیث اهمیت،عظمت بمراتبمهمتر از راه آهن بغداد،استانبول باشد بموجب این طرح عظیمتریننقشههای ارتباطی آسیای صغیر و خاورمیانه عملی گردیده و با ایجادیک پل بیمانند قاره آسیا و اروپا از طریق تنگه بسفر بیکدیگرپیوند مییابند ویلی برانت وزیر امور خارجه آلمان فدرال ضمنمسافرت اخیر خود به ترکیه اعتباری معادل 40 میلیون مارک(10میلیون دلار)برای انجام اینکار تخصیص داده است لیکن باید درنظر داشت ساختمان نهائی این شاهکار مهندسی سپردهای برابر 29میلیون دلار ارز خارجی لازم دارد.
مقامات مالی انگلستان طرح تهیه هواپیمای مافوق صوتکنکورد که میبایست در اثر تشریک مساعی موسسات صنعتی بریتانیاو فرانسه تکوین گردد مورد مثال قرار داده میگویند شش سال قبلکه نخستین نقشههای ایجاد جت غول پیکر کنکورد مورد شور و مشورتقرار گرفت،کارشناسان مالی با در نظر گرفتن کلیه امکانات ونوسانات اینطور اظهار عقیده نمودند که تهیه کنکورد رویهمرفتهمعادل 170 میلیون لیره استرلینک هزینه خواهد داشت،لیکن متاسفانهاکنون یعنی بعد از طی مدت 6 سال مخارج طرح کنکورد از 500میلیون لیره یعنی تقریبا سه برابر تخمین اولیه کارشناسان هم تجاوز کرده است،بهمین دلیل سرنوشت حفر کانال مانش هم بطور قطع درآینده از این لحاظ با طرح کنکورد چندان فرقی نخواهد داشت.
عملیات عمرانی وسیع و اما آلمان فدرال با در نظر گرفتن تثبت و استحکام مار؟و سایر امکانات مالی خویش چنانچه متذکر شدیم بدعوت دولت ترکیهانجام سومین پروژه ارتباطی بزرک اروپا را بعهده گرفت ناگفتهنماند که ایجاد پل عظیمی بروی توسعه شبکه راههای ارتباطی دردر این قسمت حساس از جهان متمدن بودجهای معادل 189 ملیوندولار در نظر گرفته شده است که 5 کشور صنعتی دنیا در انجام آنسهیم میباشند بطوریکه بعد از اختتام بناز دارد انل وتنگه بسفربصورت یکی از مدرنترین و مجهزترین مراکز ارتباطی عالم تغییرشکل خواهد داد."