خلاصة:
آموزش ضمن خدمت کتابداری از جمله مهمترین عملکردهای مدیریت کتابخانهها و مراکز اطلاعاتی محسوب میشود و تحقیق حاضر به بررسی این آموزشها در 9 مرکز دولتی شناسایی شده در تهران میپردازد.اطلاعاتی که از طریق پرسشنامههای ارائهشده به مراکز به دستآمده نشان میدهد که این مراکز هریک مستقلا به طراحی دوره پرداخته و هدف اکثر آنها در اجرای دورهها تأمین نیازهای آموزشی کتابداران و اطلاعرسانان غیرمتخصص بوده است.در این تحقیق مشخصات دورهها،شرایط شرکت در دورهها،دروس ارائه شده و سایر ویژگیهای دورههای هریک از مراکز بررسی و در پایان پیشنهاداتی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"هریک از مراکز در برگزاری دورهها به یک یا چند هدف از اهداف زیر اشاره کردهاند: -فراهم کردن امکان رشد و ارتقاء شغلی برای کتابداران؛ -بالا بردن سطح خدمات کتابداری در سطح کشور؛ -تربیت نیروی انسانی موردنیاز سازمان و سایر سازمانها در زمینههای موضوعی مورد نیاز به منظور هماهنگی معلومات و مهارتهای کسبشده با وظایف شغلی؛ -تربیت کتابداران غیرمتخصص سازمان به منظور اجرای عملی فعالیتهای کتابخانه زیر نظر نیروی متخصص؛ -آشنایی و روزآمد نگاهداشتن کتابداران و اطلاعرسانان با مسائل علمی مرتبط با حرفه؛ -تأمین نیازهای آموزشی کتابداران تجربی غیرمتخصص در سازمان متبوع؛ -آشنا ساختن کاراموزان با اصول اولیه و عملی کتابداری و اطلاعرسانی به نحوی که پس از طی دوره قادر باشند در حد کمک کتابدار کارهای کتابخانه را انجام دهند؛ -انتقال تجارب و آموختهها در حوزههای مرتبط با کتابداری و اطلاعرسانی؛ -افزایش تواناییها و مهارتهای حرفهای کتابداران.
این امر باتوجه به این نکته که اکثر مراکز،آموزش سطوح غیرمتخصص را مد نظر داشته و بیشتر برای این سطح دوره برگزار کردهاند قابل تفسیر است،زیرا برای این سطح ارائه مقدمات کتابداری به منظور آشنایی آنها با این حرفه ضرورت دارد و از طرفی چون به نظر میرسد که اکثر مراکز با برگزاری این دورهها میخواهند عدم حضور کتابدار متخصص رابا استفاده از نیروهای غیرمتخصص موجود جبران کنند،ازاینرو،لازم است که وظایف کلیدی و اصلی کتابدار در هر کتابخانه یعنی فهرستنویسی،ردهبندی،و برگهآرایی در برنامه آموزشی این افراد گنجانده شود."