خلاصة:
در مقالهء حاضر خدمات کتابخانهء مؤسسهء ژئوفیزیک دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفته است.در این پژوهش،جنبههای مختلف خدمات کتابخانه از جمله غنی و روزآمد بودن مجموعه، دسترسی به منابع موردنیاز،توان و تمایل کتابداران در پاسخگویی به سوالات مراجعهکنندگان،قوانین و مقرارت کتابخانه،دلایل مراجعه استفادهکنندگان به کتابخانه،و مهمترین دلایل نارضایتی مراجعان از خدمات این کتابخانه بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
"در این پژوهش،جنبههای مختلف خدمات کتابخانه از جمله غنی و روزآمد بودن مجموعه، دسترسی به منابع موردنیاز،توان و تمایل کتابداران در پاسخگویی به سوالات مراجعهکنندگان،قوانین و مقرارت کتابخانه،دلایل مراجعه استفادهکنندگان به کتابخانه،و مهمترین دلایل نارضایتی مراجعان از خدمات این کتابخانه بررسی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
دلایل استفادهء مراجعان از کتابخانهء مذکور و اینکه آیا کتابداران تا چه اندازه توان پاسخگویی به نیازهای مراجعهکنندگان را دارند؟و همچنین مهمترین دلایل نارضایتی مراجعهکنندگان در مورد خدمات کتابخانه چیست؟قوانین و مقررات کتابخانه تا چه میزان رضایتبخش است؟ دسترسی به منابع موردنیاز تا چه اندازه رضایتبخش ارزیابی میشود؟روزآمد بودن نشریات تا چه حد مورد رضایت واقع شده است؟آیا کتابخانه دارای مجموعهء غنی است؟و همچنین امکانات فیزیکی تا چه اندازه مورد رضایت بوده است؟ملاک اصلی در ارزیابی نظرات مراجعهکنندگانی است که به پرسشنامه پاسخ دادهاند و نظرات آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
طبق یافتههای بهدستآمده تنها 2 نفر(63/1 درصد)از پاسخگویان در مورد کفایت منابع اطلاعاتی نظیر نمایهها،چکیدهها و غیره کاملا راضی هستند و در مقابل آن بیشترین تعداد یعنی 53 نفر(09/43 درصد)مراجعان تا حدودی رضایت داشتند و پس از آن 46 نفر(40/73 درصد)ناراضی،14 نفر(38/11 درصد)راضی و 8 نفر نیز(50/6 درصد)کاملا نارضایتی خود را اعلام کردهاند.
توزیع فراوانی میزان رضایت افراد جامعه از کفایت مجموعه کتابها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مطابق این جدول،در مورد کفایت مجموعهء کتابها،63 نفر که بالاترین تعداد از کل 123 نفر پاسخگو را تشکیل میدهد با 22/51 درصد تا حدودی رضایت خود را اعلام کردهاند."