خلاصة:
در عصر تحول سریع فنآوری اطلاعات،کتابداران پایههای حرفهء،خود را ارزان و متغیر میبینند.ارزیابی منتقدانه از نقش واقعی کتابدار،مسئولیت ما را در آموزش جویندگان مستقل اطلاعات آشکار میسازد.کتابداران،با به کارگیری نمونهای برای متخصصان یا کارآموزان،باید بر تدریس مهارتهای اندیشه انتقادی و بیشتر بر مهارتهای ماشینی ارزیابی منابع و تسلط بر ابزارهای جستوجو متمرکز شوند.طراحی دستورالعمل در محیط آموزشی مستقر،بهرهجویی از اصول ساختگرایی و بررسی خودمدار مبتنی بر نگرش،خود به مهارتهای شناختی و کاربردی والامرتبه و یادگیری انتقالپذیر میانجامد.این مقاله توصیفی از یک طرح آموزشی برای تدریس مهارتهای تفکر درارزیابی و بررسی منابع پیوسته4است و نمونهء یک برنامهء آموزشی محسوب میشود.
ملخص الجهاز:
"On Line گستردگی و فراگیری دسترسی پیوسته به اطلاعات را انکار میکنند،در حالی که باید دید،ما نه فقط واکنش،بلکه نقش خود را در این انقلاب چگونه میبینیم و نسبت به آن واکنش نشان میدهیم؟ سؤالات مربوط به خودشناسی همواره برای حرفهء کتابداری بلا و مصیبت بوده است.
Information Literacy در واقع این کاربران در کتابخانهء شخصی خود به اینترنت رجوع میکنند،پس ما ناگزیریم نه تنها چگونگی کسب مهارتها و کار با ابزارهای ضروری را آموزش دهیم،بلکه در واقع به آنها بیاموزیم که چگونه کتابدار خود باشند.
سالها بعد،این کار آموزشی برای یک مهندس،یک پزشک،یک بازاریاب و یا یک متخصص آزمایشگاهی که بلافاصله و با شتاب در جستوجوی پاسخی فوری برای نیاز اطلاعاتی خود است،چگونه خواهد بود؟آیا او منتظر خواهد ماند که در نظر بگیرد کدام نمایهء نشریه ادواری برای استفاده مناسب است و کدام سرعنوان موضوعی مناسبترین است؟ آنچه در آموزش کتابداری باید بر آن تمرکز کرد،ضرورت آموزش منطبق با نیازهای واقعی جامعه و راهبردهای آموزش عملی است.
( Collins(1989 در روشهای آموزش نوین باید با ارائه راهبرد متخصصان به شاگردان،چارچوبیفکری را برای آنها فراهم آورد و سپس به تدریج نقش هدایت مستقیم را کمتر کرده و به جای آن بر فرایند یادگیری نظارت داشت Bervyman 1991 تفاوتی واقعی بین آنچه که کتابداران در آموزش مهارتهای اطلاعیابی انجام میدهند،که نیازمند فرایندی ذهنی است و آنچه که باید به صورت سنتی بهعنوان مهارتهای تولید کار مدار task-oriented آموخته شود،وجود ندارد.
جستوجوی منابع معتبر؛ آغاز این مفهوم در دنیای اطلاعات از مشاهدات شخصی به پذیرهها(پیشفرضهای) فرهنگی دربارهء آنچه که میدانیم است،به این ترتیب که دانشجویان با کمک ابزارهای بازیابی اطلاعات،مواردی را در اینترنت جستوجو میکنند و توضیح میدهند که چگونه این کار زمانی که استفاده از ابزارها ضروری است انجام میشود."