خلاصة:
استفادهکنندگان کسانی هستند که نظامهای اطلاعاتی برای آنها به وجود آمده است. یعنی"استفادهکنندگان نهایی".استفادهکنندگان از کتابخانه در مجموع انتظار دارند خود از ابزار بازیابینظیر فهرستها،کتابشناسیها،و چکیده نامهها استفاده کنند.یکی از اهداف اصلی آموزش استفادهکننده حصول اطمینان از این مطلب است.تأکید امروزی بر آموزش استفادهکننده و رایانهای کردن کتابخانه این است که کاربران نهایی را قادر به کاربرد مستقیم نماید.به این منظور لازم است ابتدا استفادهکنندگان مورد مطالعه قرار گیرند،و سپس با طراحی مدلی خاص باتوجه به خصوصیات استفادهکنندگان آموزشی مناسب برای آنها تدارک دیده شود.
ملخص الجهاز:
"مقاله مطالعه و آموزش استفادهکننده از کتابخانه و اطلاعات دکتر مهرداد نیکنام1 چکیده:استفادهکنندگان کسانی هستند که نظامهای اطلاعاتی برای آنها به وجود آمده است.
در مفهوم استفادهء مستقیم آنها از نظامهای اطلاعاتی اغلب به آنها کاربر نهایی گفته میشود تا از استفادهکنندگان به معنی رابط یا واسطه که از خدمات استفاده میکنند یا خدماتی را از طرف استفادهکننده و برای وی فراهم میآورند،متمایز گردد.
کاربران نهایی و واسطهها استفادهکنندگان از کتابخانه در مجموع انتظار دارند از ابزار بازیابینظیر فهرستها، کتابشناسیها و چکیده نامهها استفاده کنند و یکی از اهداف اصلی آموزش استفادهکننده حصول اطمینان از این مطلب است که،مسئله همین است.
تأکید بر آموزش استفادهکننده و رایانهای کردن کتابخانه این است که کاربران نهایی را قادر به کاربرد(استفاده)مستقیم نماید.
این مدلها میتوانند برای نشان دادن تکامل روابط میان اثرات بر رفتار استفادهکننده که به وسیله موران پیشنهاد شده،و جارجوب ذهنی برای تفکر دربارهء استفادهکنندگان،تاثیراتی که بر ایشان میگذارد و گذاشته است و متغیرهایی که در فرایند پویای پردازش رفتار اطلاعاتی در نظر گرفته میشوند،گسترش و تعمیم پیدا کنند.
مطالعهء استفادهکننده، همچنین میتواند تأثیر واقعی استفاده از کتابخانه یا اطلاعات را اندازهگیری کند،بهعنوان مثال، چگونه چنین استفادهای بر زندگی استفادهکننده تاثیر میگذارد یا برای زندگی او مفید است.
آموزش استفادهکننده فرایندی است که باید مستمر باشد،به دو دلیل:نخست به دلیل برخی ویژگیهای نظام کتابخانه،نظیر استفاده از زبانی خاص، فقدان استراتژی و تخصصگرایی در بازیابی،پیچدگیها و بغرنجی در فهرستها،افکار پیش پنداشته از نیازهای استفادهکننده و کتابداران خودمحور؛دوم،نارسایی در برقراری ارتباط میان استفادهکننده و کتابخانه،مانند نظرات استفادهکننده راجع به کتابخانه بهعنوان آخرین راه چاره، تصویر ذهنی وی از کتابدار،پیچدگیهای موجود در الگوی جستوجوی اطلاعات در مرحله تفکر و مرحلهء بیان."