ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)فرزانه اسلامی -8 تا 10 ساعت تدریس اجباریدر وظایف مشاورین مدرسه الزام شده است کهالبته باید مهارتهای زندگی و مسائل تحصیلیرا آموزش دهند اما اغلب به خاطر پر شدن این10 ساعت مجبور به تدریس دروس غیرمرتبطبا مشاوره میشوند(10 ساعت تدریس موجبکاهش بار مالی برای آموزش و پرورش است وفقط باید پر شود)حتی درسهای غیرمرتبط بهمشاوره را مشاورین تدریس میکنند مثل عربیو ادبیات...
دکتر حسین سلیمی(استاد مراکزتربیت معلم تهران)-تهیه یک xoB در مجلهبا عنوان سخنی با مسئولین در پاسخ به این سؤالکه چگونه میتوان کاری کرد که مسئولان توجهبه مشاوره را جدیتر بگیرند؟ خانم هادیان(مشاور مدرسه)-مطرح شدنتهیهی دوربینهای مداربسته در مدارس نشانگرمیزان بیتوجهی نسبت به بحث مشاوره است،یعنی کنترل بیرونی جایگزین کنترل درونی شدهاست،از طرفی به اندازهی کافی مشاور به مدرسهنمیدهند بهطوریکه 10 سال است که جذبنیرو وجود نداشته است و مسئولین چندان التفاتیبه بحث مشاوره ندارند و پل ارتباطی لازم برقرارنشده و نگاه دانشگاهیان به آموزش و پرورش نیز،از بالا به پایین بوده است،غیر از این نمیتوانانتظار داشت.
عامل دیدگاهی؛افراد بدنه معتقدند کهاین مشاوره موجود با زمینهی موجود قادر به&%01911SORG019G% دکتر مجید یوسفی لویه(استاد دانشگاه): ضعف دیدگاه مدیران،معلمان و اولیا نسبتبه فعالیتهای مشاورین،که این عدمشناخت موجب سادهانگاری کار مشاورهشده بهطوریکه این تفکر مطرح است کههرکسی میتواند مشاور باشد و این امرموجب سلب اعتماد از مشاور میشود پاسخگویی به نیازهای یک دانشآموز مسلماندر ایران نیست.
ما در بحث آموزش خانواده افرادی را میبینیم کههیچ ربطی با مشاوره ندارند یعنی رشتهی دیگریخواندهاند اما فقط خوشگفتار هستند این نگاه،نگاه عامه است،وقتی نگاه،تخصصی نباشد هرکسی به خودش اجازه میدهد وارد آموزش خانواده(به تصویر صفحه مراجعه شود)تحریری شود چون صرفا خوشگفتار است و وعدههایقشنگی به خانوادهها میدهد."