ملخص الجهاز:
"براین اساس قرآن مکرر از مردم میخواهداز داستان این اقوام عبرت بگیرند تا دچارسرانجامی همچون آنان نگردند:«آیا درزمین گردش نکردند تا عاقبت کار کسانیرا که پیشتر بودهاند،بنگرند»[یوسف،109]در آیهی قوق و آیات دیگری مانندآن بر نقش عبرتآموزی و پندگیری تأکیدفراوان میشود.
(مجادله:11) در آیات دیگری نیز بر مقام علم کهابزار عالمان است مکرر تأکید میگردد:«ای پیامبر(ص)بپرس:آیا آن کسانی که (به تصویر صفحه مراجعه شود)علم آموختهاند با نادانان مساوی هستند؟» (زمر:9 و یا:«کسانی که در علم عمیقهستند میگویند به تمام مطالب و فرامینخداوند متعال ایمان داریم و همه از طرفخدا نازل شده است».
تفکر و تدبر درآیات قرآن کریم نشان میدهد که آنچهدر این کتاب تحت عنوان قصص بیانشده،برای سرگرمی و پرنمودن اوقاتفراغت انسانها و یا رقابت با سایر کتبقصص و تواریخ نیست،بلکه از منظرقرآن مجید میبایست با مطالعهی احوالمردمان و سیر و سفر در زمینهایی کهانسانهای پیشین در آنها به سر بردهاند ازسرانجام و نهایت کار آنان درس آموختو سنتها و قوانین جاری در علم تاریخ رادرک کرد.
(توبه:69،هود:123 رعد:41،و ابراهیم:9) مطالعهی قصصص و احوال پیشینیان درقرآن،علاوه بر اینکه ما را با شکستها(به تصویر صفحه مراجعه شود)و پیروزیها در جریان حرکت تاریخ آشنامیسازد،اصول اخلاقی جاری و موردقبول حق و عوامل اخلاقی و فکری را کهباعث انحطاط و نابودی اقوام و یا بالعکسگردیده است به ما متذکر میشود.
نکتهی آخر اینکه،مطالعهیتاریخ انبیا و اقوام گذشته در قرآن و نظر وتفکر در مسیر اقدامات آنان به انسان امید ونشاط و پویایی میبخشد و به او میآموزدکه در مسیر تاریخ برخلاف آنچه مکاتبگمراهکننده بیان میدارند پیروزی و توفیقنهایی از آن مستضعفان و دوستداران حقمیباشد و نهایت کار جهان از آن متقیانخواهد بود."