ملخص الجهاز:
"اندیشههای فوکو نیز،اگرچهبرخاسته از اعتراضی بنیادی بود به مدرنیته،آن هم مدرنیتۀ غربی(در واقع فوکو شورشگری به اندیشۀ مدرن،به ویژه از نوع هگلیآن،تلقی میشود)،به زادگاه خود منحصر نشد و وارد جهاناسلام گردید،اما این اندیشهها پس از ورود به اقلیم اسلامی وروداندیشههای فوکو به جهان اسلام به طرح پرسشهای بسیاری درذهن اندیشمندان این دیار منجر شده،اما آنچه بیش از همه آنهارا به خود مشغول کرده است چگونگی استفاده از این فلسفۀ نافیمعنا در تحلیل جهانبینیهای مبتنی برحقیقت است.
یکی از این تمدنها تمدن اسلامی است،به همین دلیل کسانیکه به هردلیلی احساس میکنند زیر سلطۀ به ظاهر علمی اماقدرتگرای غرب قرار دارند میکوشند با«دیکانسرکسیون»مدرنیتۀ اول،تمدن اسلامی و تمدنهای سرکوبشدۀ دیگر را که در حال فراموش شدناند،دوباره به زندگی وارد کنند.
عدهای با هدف رهاییسازی در جهاناسلام به فوکو و اندیشههایش روی میآورند و معتقدند اگر فوکورا دشمن مدرنیته تلقی کنیم،پس او دست تمدنهای دشمنمدرنیته نیز است؛برای مثال یکی از اندیشمندانی که به فوکواستناد کرده ادوارد سعید،روزنامهنگار و پژوهشگر فلسطینی،است."