خلاصة:
در این مقاله مفاهیم داده، اطلاعات و دانش بر مبنای الگوی دبونیم 2 از
نظام اطلاعاتی با نام اختصاری TUPTAE تحلیل شده است.هر یک از مفاهیم سه گانه
فوق به طور جداگانه تبیین شدهاند و تمایز و ارتباط میان داده، اطلاعات و دانش نیز
بررسی شده است.همه دانستنیها با دادهها و وقایع پالایش نشده آغاز میشود.هنگامی
که زمینههایی به آن افزوده شود به اطلاعات تبدیل میشود و زمانی که اطلاعات
استنباط شود، تبدیل به آگاهی میشود و آگای ترکیب شده با یقین به دانش تبدیل
میشود. انسان به علت داشتن آگاهی نسبت به دانش به دست آمده در گذشته، پیشرفت کرده
است.دانش انتقال یافته از فرهنگها و اجتماعات دیرین تحت تأثیر افکار نوین، دانش
جدیدی را به وجود میآورد.باید داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش تبدیل شود تا به
شناخت و تحول در جهان بینجامد.
ملخص الجهاز:
"چکیده:در این مقاله مفاهیم داده، اطلاعات و دانش بر مبنای الگوی دبونیم 2 از نظام اطلاعاتی با نام اختصاری TUPTAE تحلیل شده است.
هر یک از مفاهیم سه گانه فوق به طور جداگانه تبیین شدهاند و تمایز و ارتباط میان داده، اطلاعات و دانش نیز بررسی شده است.
مقولات این الگو به طور خلاصه عبارتند از:( tnevE )E-جهان رویدادها یا پایگاه اطلاعاتی نظام؛( noitsiuqcA )A-فراهمآوری یا نظام فرعی که دادهها(رویدادها)را برای نظام، دریافت یا بازیابی میکند؛( noissimsnarT )T-انتقال یا پیوند شبکهای اجزای نظام با هم؛( ssecorp )P-پردازش یا رویههای الکترونیکی یا دستی جایگزین؛( noitazillitU )U-استفاده یا عنصر انسانی؛( ecnerefnarT )T-واگذاری یا اعمال و تصمیمهای صادر شده به نظامهای دیگر با به اجزای درون نظام.
همان گونه که نظامهای اطلاعاتی فراوانی وجود دارند، افراد متعامل زیادی نیز به عنواننظام اطلاعاتی حاصل دیدگاههایی ویژه در زمانی خاص برای افراد خاص است، با این تعبیر، نظام اطلاعاتی یک فرایند تبدیلی است.
آنچه در پی خواهد آمد، بر این نکته تاءکید دارد که در نتیجه عملیات نظام، پردازش روی میدهد و اقداماتی که مردم با برونداد چنین نظامی انجام میدهند، داده را به اطلاعات و اطلاعات را به دانش تبدیل میکند.
در صورتی که پزشک انجام آزمایشهایی را به بیمار توصیه کند، سعی در دریافت اطلاعات بیشتری از بیمار دارد و ممکن است پارههای اطلاعاتی را از این طریق به دست آورد.
بقا و تکامل این نظام، هنگامی قابل تصور است که نظام بتواند از طریق حسگرها و احساسهای خود اطلاعات حاصل از تغییر محیط اطراف را اخذ کند و آرایش تطبیقی محتوای خود را با خارج به انجام رساند(8:304)."