خلاصة:
باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخه های مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شده اند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاه های جامع تری دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به مطالعات بین-رشته ای شده است، و با توجه به نیازهای مربوطه توسعه آموزش بی رشته ای نیز مورد توجه قرار گرفته است. ولی بکارگیری مقوله بین رشته ای در رشته های کلاسیک، که هریک ساختار خاصی دارند، بسیار دشوار است. این وضعیت غیر معمول منجر به شکل گیری دیدگاه های مختلف و مجادله های بحث برانگیز در زمینه بین رشته ای شده است. به بیان دیگر، بر خلاف دیدگاه معمول که بین رشته ای تنها ادغام رشته های مختلف است، این مقوله بسیار پیچیده ای است که نیازمند ملاحظات تخصصی است. در این مقاله مفاهیم اولیه بین رشته ای با تعریف واژه شناسی آن توصیف می گردد؛ سپس نیازهای ضروری برگذاری دوره های بین-رشته ای (در سطح آموزش عالی) با استفاده از تحلیلهای مدون و مفاهیم موضوعه مطرح می شوند.
ملخص الجهاز:
"IB} واژگان کلیدی: {VKآموزش عالی،علوم بینرشتهای،فلسفه بینرشتهای،مطالعات بینرشتهای،اقسام بینرشتهایVK} {P(1)- ygolonhceT fo etutitsnI annecivA fo rosseforP dna rotceriD P} مقدمه در سالهای اخیر به مطالعات بینرشتهای توجه بسیاری شده است )؛0002 rhetS & tragnieW ؛6991 nospmohT؛1002 naroM؛0991 nospmohT؛1002 lahtnekniF؛1002 repsaG؛6991,9991 nielK 3002 zemoG & snodroB,olliroM؛6002 grubsguA؛1002 naroM؛6891 lethceB( .
امروزه در تمامیدانشگاههای دنیا،اولویت پژوهشها بر پایۀ پژوهشهای بینرشتهای است،زیرا این گونه پژوهشهابا محور قرار دادن مسائل واقعی،قادر به حل آنها هستند grebxaS,lleweN؛6991 legaN؛6891 nibuhC( )3891 nosraeP & enyaP,notpE؛5791 muabmiB؛7991 nellA & retsacnaL,niQ؛4791 muabmiB &( .
تأکید میشود که این مترجم صرفا،نیاز دارد که زیانهای علوم مختلفرا بشناسد،نه دانش تخصصی در گرایشهای گوناگون را در حقیقت،این روش بهترین راه برایآشتی دادن علوم مختلف و انجام مطالعات بینرشتهای است.
4. بینرشتهای{P3P} بینرشتهای،همان طور که از نامش پیداست،قلب این نوع تلفیق رشتههای مختلف برای شکلگیریدورههای آموزشی جدید است.
ساختار آموزشی یکی از مشخصههای مهم دورههای آموزش بینرشتهای ساختار متفاوت آنها است llebpmaC( mmarhcS؛0991 oktyrwaW & kralC؛9891 seyaH؛0002 namssorG & gruebeniW؛1002 sirraH & )1002 driB؛7991 wogsalG؛2891 lliD؛2002 دورههای بینرشتهای،برخلاف رشتههای متداول،ساختاری معکوس دارد.
از طرفی،همان طور که قبلا اشاره شد،هدف دورههای بینرشتهای به وجود آوردن دیدگاههای جامعیبرای دانشجویان است seyaH؛0002 namssorG & gruebeniW؛1002 sirraH & llebpmaC؛5991 enilK( )1002 lliS؛1002 driB؛7991 wogsalG؛2891 lliD؛2002 mmarhcS؛0991 oktyrwaW & kralC؛9891، ،و نه جمعآوری دانش و اطلاعات از رشتههای مختلف،در حقیقت،هدف غایی در دورههای بینرشتهای،آموزش روشها،تکنیکها،و استفادۀ همزمان از دیدگاههای مختلف است.
برخلاف دیدگاه متداول(کهالبته،شامل مطالعات چندرشتهای نیز میشود)،دورههای بین رشتهای بر پایۀ آموزش رشتههایمختلف در دروۀ آموزشی بنا نهاده نشده است.
oN,noitacudE lareneG fo lanruoJ ehT,"seiduts yranilpicsidretni ni ytivitaerc dna,sisehtnys,gnikniht evitargetnI",)1002(."