خلاصة:
فعالیتهای میانرشتهای، مطلوبیت عام یافته است و در حوزههای نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاستگذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاستگذاری برخوردار شده است. به اعتباری، به رغم واکنشها و مقاومتهای پراکنده، «فعالیتهای میانرشتهای» امروز جالب توجه و مطلوب نهادهای تولید و اشاعه دانش و نیز فضاهای سازمانی و اجتماعی آموزش است. با وجود این، آنها، به ویژه در عمل، با موانع پیچیده، چالشهای جدی و انتقاداتی مواجه هستند.
این مقاله توصیفی ـ تحلیلی، با تمرکز و تاکید بر علوم انسانی میانرشته ای، عمدهترین موانع و چالشهایی را که در سه دهه اخیر، فعالیتهای میانرشتهای را با مسئله اثربخشی و بهرهوری مواجه کرده است، در قالب سه دسته اصلی موانع (چالشهای) «سازمانی»، موانع «حرفهای»، و موانع «فرهنگی» بررسی و تبیین میکند. در پایان، تلاش خواهد شد موانع و چالشهای خاصی تبیین شود که برنامهها و فعالیتهای میانرشتهای در حوزه علوم انسانی با آنها روبروست.
ملخص الجهاز:
"یکی از آسیبهای مسئلۀ مذکور این است که به رغم اینکه دورهها و برنامههای میانرشتهایبرای اکثریت کنشگران اصلی-یعنی فراگیران،مدیریتها،مدرسان،طراحان و حتی جامعۀ محلی،سهامداران و ذینفعان-به منزلۀ یک فرصت،امکان و امتیاز تلقی میشود )7991 sbocoJ & naeB( ،ولی به دلیل سختی کار،برای پارهای از کنشگران و مخاطبان،به ویژه مدرسان و مجریان،همیشهخوشایند نیست.
از طرف دیگر،یکی از موانع جدی که به ویژه در دو دهۀ اخیر،بر سر راه برنامهها و طرحهایپژوهشی میانرشتهای وجود داشته،این است که متخصصان و کنشگران ساختارهای رشتهای مرتبط،که بر دادهها،دانشها و موضوعات کیفی،انتزاعی و مقدارناپذیر متمرکزند،عمدتا،تصور میکنند کهحوزههای کاری کمیگرا و آزمایشگاهی توانایی و مهارتهای فکری و ذهنی لازم و سطح عالی را براینگاهها و رویکردهای عمیق به مسائل و تحلیلهای محتوایی و کیفی ندارند.
4. نشر غیر حرفهای یکی از نکات مهم دربارۀ مطالعات و پژوهشهای میانرشتهای این است که نتایج و یافتههای آنهادر مجلات و فصلنامههای علمی و پژوهشی رشتهمحور منتشر و بازتاب داده میشود.
تسلط فرهنگ رشتهای فعالیتها و تجارب سازمانی میانرشتهای،نشاندهندۀ این نکته است که رشتهها و ساختارهای{P(1)- muabnriB P} {P(2)- relleF P} &%00216YMMG002G% بینرشتهای نیز در چرخۀ فعالیتهای اجتماعی و سازمانی دانش و ارتباط با شرایط و موقعیتهایجدید و نوشونده متحول میشود و گاهی ممکن است پس از دورهای کوتاه از زیست اجتماعی وحیات سازمانی ناپدید شود یا در صورتها،ساختارها و هیئتهای جدید نمود پیدا کند.
2. باورهای آکادمیک دانشگاهی درونحوزهای یکی دیگر از موانعی که بر سر راه فعالیتهای میانرشتهای،اعم از برنامهها دورهها و مطالعات وپژوهشهای میانرشتهای قرار دارد،نهادینه شدن ایدئولوژیها و باورهای رشتهای در محیطهایدانشگاهی و علمی است."