خلاصة:
اصطلاح های میان رشته ای، آموزش میان رشته ای، و برنامه های میان رشته ای به طور روزافزون، در حوزه آموزش عالی به کار می رود. این اصطلاح ها اغلب، با مسامحه زیاد به کار می رود و معمولا، همراه با واژه های مشابه، از جمله چندرشته ای و فرارشته ای، استفاده یا جایگزین آنها می شود. در دهه های پیش، رویکرد میان رشته ای به برنامه درسی، اهمیت خود را از دست داد و به مدت دو دهه، رویکرد رشته محوری مهم قلمداد شد، اما اندیشه تلفیق و برنامه درسی میان رشته ای اندیشه ای جدید نبوده است و تلفیق برنامه درسی در اندیشه ها و عقاید اندیشمندان پیشین ریشه دارد که دغدغه وحدت دانش، تشکیل علم منسجم، دانش عمومی و فراگیر، ترکیب و تلفیق دانش را داشته اند. در این مقاله، ضمن طرح مباحث تاریخی و نظری راجع به میان رشته ای، به بحث درباره برنامه درسی و نگاهی به تاریخچه برنامه درسی میان رشته ای، رشته های علمی، ترکیب های متفاوت رشته های علمی در برنامه درسی، نقد جامعه شناختی برنامه درسی تک رشته ای به عنوان زمینه حمایت از برنامه درسی میان رشته ای، تبیین زیست شناختی برنامه درسی میان رشته ای، الگو ها، رویکردها و راهبرد های میان رشته ای، مزایای برنامه درسی بین رشته ای، مسائل و آسیب های برنامه درسی میان رشته ای پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
"(1)- multidisciplinary (1)- cross-disciplinary (3)- Tschudi (4)- Klein (5)- Murphy (6)- Social Science Research Council (7)- Advisory Committee to the National Science Foundation جیکوبز1(1989)چهار دلیل را برای توجه به رویکرد میانرشتهای بیان کرده است:الف)رشد و توسعه دانش،ب)قطعهقطعه بودن برنامههای موجود،ج)لزوم هماهنگی برنامه درسی،و د) واکنش منفی جامعه به قطعهقطعهسازی برنامه درسی.
با حرکت بیشتر در امتداد پیوستار، گونۀ دیگری از میانرشتهای رخ مینماید که بر این استوار است که برخلاف چنددیسپلینی که طرفدارن آن نیاز نیست که راجع به امور با یکدیگر به بحث بپردازند،این گونه میانرشتهای نیازمند کم و بیش تلفیق بوده و حتی تا حدودی ملزم به اصلاح و تعدیل زیربخشهای8دیسپلینی هستند مکس-نیف9(2005)معتقد است که طی این نوع میانرشتهای دو یا چند دیسپلین دانش (1)- Butterworth (2)- benign (3)- Garkovich (4)- entrednching discipline boundaries (5)- Leaving open mutually radical dialectic-critique of opponent territories (6)- Davidson (7)- Rowland (8)- sub-contributions (9)- Max-Neef تخصصی خود را برای بررسی حوزهای از مسائل مشترک ترکیب میکنند.
مدلها،رویکردها و استراتژیهای میانرشتهای جاکوبز(1989)مدلهای میانرشتهای6را به مدت 15 سال مورد مطالعه قرار داده و اشاره کرده (1)- Sylwester (2)- Kovalik & Olson (3)- Fogerty (4)- Schemata (5)- thematic (6)- interdisciplinary است که این مدلها به دلیل دو چالش عمده،عمر کوتاهی داشتهاند:یکی مسئله ترکیب نامتجانس1 و دیگر مسئله قطبیت.
(1993), Interdiscip/inary curricu/um influences on student achievement, teacher and administrator attitudes and teacher efficacy, A dissertation for the degree of doctor of education, Arizona State University - National Science Foundation(1996), shaping/he fanwre: new expectations for undergraduate education in science, mathematics, engineering and technology NSF 96139-, Arlington, VA: NSF."