خلاصة:
پژوهشحاضر میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات، منابع، تجهیزات و کارکنان
کتابخانه پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی، مؤسسه جهاد تحقیقات و شرکتهای تابعه را
بررسی میکند.نوع پژوهش توصیفی و ابزار گردآوریاطلاعات، پرسشنامه بود که میان همه
استفادهکنندگان از کتابخانه توزیع شد.یافتههای پژوهش نشان داد که بیشتر
استفادهکنندگان از خدمات، مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر دارند.از میان منابع
اطلاعاتی موجود در کتابخانه، کتابهای لاتین بالاترین میزان رضایت و نشریات لاتین
بالاترین میزان نارضایتی را بهخود اختصاص دادهاند.از میان خدمات ارائهشده،
بیشترین میزان رضایت بهنحوه ارائه تازههای کتابخانه و بیشترین میزان نارضایتی به
افزایش منظم مجموعه اختصاص دارد.استفادهکنندگان از کتابخانه از تجهیزات موجود و
کارکنان کتابخانه اظهار رضایت کردهاند.براساس یافتهها و نتایج بهدست آمده
پیشنهادهایی برای بهبود خدمات و افزایش میزان رضایت استفادهکنندگان از این خدمات
ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"تحقیق دراین زمینه به کتابداران کمک میکند تا درک بهتری از نیازها و مشکلات هدف هر کتابخانه و مرکز اطلاعرسانی رفع نیازهای اطلاعاتی جامعه استفادهکننده است و درصورتی که این مراکز شناخت کاملی از مراجعان و منابع مورد نیاز آنها داشته باشند.
از دیگر هدفهای این پژوهش بررسی میزان استفاده از خدمات کتابخانه، میزان رضایت از امکانات و تجهیزات، مشکلات استفادهکنندگان از کتابخانه و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت خدمات کتابخانه است.
بررسی نظرات دانشجویان درباره خدمات کتابخانههای دانشگاهی دانشگاه شهیدبهشتی درنیم سال دوم سال تحصیلی 73-72 نشان داد که توانایی کتابدران در پاسخگویی به سؤالات مراجعان، نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان، چگونگی دستیابی به منابع از طریق برگهدان و قوانین و مقررات امانت کتاب درهمه کتابخانهها رضایتبخش بوده است.
نتایج این تحقیق نشان داد که 56/1 درصد از جامعه استفادهکننده از خدمات مرجع در کتابخانههای مورد بررسی راضی یا بسیار راضی بودهاند و دراین میان استفادهکنندگان کتابخانه مرکزی دانشگاه امیر کبیر بالاترین میزان رضایتمندی را بهخود اختصاص دادهاند(3).
نتایج تحقیق نشان داد که میزان رضایت مراجعان از خدمات این کتابخانه نسبت به پنجسال گذشته افزایش داشته است(10).
میزان رضایت از انواع منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانهجدول 7 نشان میدهد که بیشتر مراجعان(3/83 درصد)از امکانات و تجهیزات سالن مطالعه نسبتا راضی هستند و فقط 4/4 درصد اظهار نارضایتی کردهاند.
1. از میان منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه میزان رضایت نسبی استفادهکنندگان از کتابهای لاتین به 6/66 درصد بیشتر از کتابهای فارسی با 5/44 درصد است و در کل کتابهای موجود در کتابخانه، نیازهای اطلاعاتی مراجعان را نسبتا رفع میکند.
نتایج پژوهش نشان داد که بالاترین میزان نارضایتی از منابع اطلاعاتی کتابخانه با 1/51 درصد به نشریات لاتین اختصاص دارد."