ملخص الجهاز:
"در تحقیق امکانسنجی خصوصیسازی راهآهن جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفتهو به این نتیجه حاصل شده که خصوصیسازی در راه آهن به تغییر ترکیب پرسنل به نفع نیروی کارمتخصص و تحصیل کرده،افزایش بهرهوری نیروی کار در تمامی بخشها و فعالیتهای راه آهن،ارتقاء سطح ایمنی و کیفیت خدمات،اعمال حاکمیت و نظارت بیشتر دولت بر عملکرد زیربخشهاو مدیران بخشهای واگذار شده،سرمایهگذاری بیشتر از طریق جذب منابع مالی غیردولتی ازپیامدهای اجرای سیاستهای خصوصیسازی در راه آهن کشور میباشد(صادقزاده 1378).
نمودار 1-میزان تولید برق به ازای هر پرسنل در سالهای 1376 تا 1387 (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:یافتهها تحقیق -بررسی بهرهوری نیروی کار در قالب یک مدل اقتصادسنجی در دوران بعد از خصوصیسازی در این قسمت در قالب یک مدل اقتصادسنجی رابطه بهرهوری نیروی انسانی و عوامل موثر بر آن مانند سطح تحصیلات،نوع استخدام،تعداد کارکنان در بخش تولیدی(غیراداری)و دستمزد پرداختی به نیروی کار در برق منطقهای استانآذربایجان شرقی برای دوره زمانی 1389-1374 در سالهای بعد از خصوصیسازی تخمین زده میشود البته لازم به ذکراست که با توجه به فقدان اطلاعات در مورد دستمزد نیروی کار این متغیر در مدل گنجانده نشده است و برای برآورد باتوجه به مطالعات توکلی(1374)و هالتی و همکاران1(1999)از مدل رگرسیونی اقتصادسنجی و روش OLS استفادهمیشود که مدل تبعی از تابع رشد سولو بوده و به صورت خطی در معادله 1 ذکر شده است: (1) LPt-B.
(1)- Halti et al,1999 &%14007JVKG140G% جدول 7-برآورد تابع بهرهوری نیروی کار برق منطقهای آذربایجان شرقی (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:یافتههای تحقیق با توجه به نتایج برآورد تمام متغیرهای توضیحی از لحاظ آماری معنیدار میباشند و علایمتمام ضرایب به غیر از ضریب متغیر F با انتظارات سازگار است و آماره F-11/04 با احتمال0/0009 درصد فرضیه صفر بودن تمام ضرایب را رد و معنیداری کل آزمون را نشان میدهد."