خلاصة:
نویسنده کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة عرض و نقد که مدعی است شیعیان برای امام مهدی( شأنی پیامبرانه قائلند و بر این باورند که او دین اسلام را نسخ میکند و شریعت جدیدی پی میافکند برای ادعای خود به روایات گوناگونی استناد جسته است. در این بخش از مقاله هشت دسته از روایات مورد نظر ایشان که به گمان ایشان حاوی هشت اشکال است نقل و سپس نقد و بررسی میشوند. در پاسخ به این شبهات فارغ از ارزیابی سندی روایات مورد استناد ـ که البته در جای خود باید پیگیری شود ـ به سه نکته اساسی اشاره میشود.نخست اینکه برخی از این روایات مورد پذیرش هیچ یک از عالمان شیعی نبوده و نیست. دوم اینکه پارهای از این احادیث با الفاظ و مضمونی مشابه در منابع اهلسنت نیز روایت شده است و سوم اینکه برخی از اشکالات نویسنده مورد نظر ناشی از گزینش معنیدار روایات و تغافل از سایر روایات مربوط بوده است در حالی که با توجه به مجموعه روایات میتوان به معنای واقعی آنها بدون کمترین اشکالی پی برد
ملخص الجهاز:
"پس از توضیحات یاد شده، اندیشهورزان با انصاف خود قضاوت خواهند کرد که تصویرپردازی قفاری از امام مهدی( چه اندازه به واقع نزدیکتر است و چه اندازه با روایاتی که عالمان شیعی از پیشوایان معصوم خود روایت کردهاند، همآهنگتر است؟ فهم وی از روایات از این جهت اشتباه مینماید که به گزینش روایات پرداخته است، در حالی که برای فهم مقصود حقیقی حدیث باید آن را در کنار مجموعة احادیث نشاند و آن را در پرتو دیگر احادیث فهمید؛ زیرا همچنانکه آیاتی از قرآن آیات دیگر را تفسیر میکنند، روایات نیز گاه به یکدیگر ناظرند و یکدیگر را توضیح میدهند.
شبهة چهاردهم بلکه او از سنت مصطفی( خارج میشود و این چیزی است که شیعیان بدان تصریح میکنند؛ زیرا ـ به گمان آنها ـ از باقر سؤال شد: «آیا قائم به سیرت محمد خواهد بود؟ او پاسخ داد: هرگز همانا رسول خدا همراه با بخشش با امت خود رفتار میکرد و دلهای مردم را جذب مینمود، ولی قائم ما مأمور شده است که با کشتار رفتار کند و از کسی طلب توبه نکند.
مجموعه احادیث یاد شده به وضوح بر دیدگاه عالمان شیعه مبنی بر همسانی و همانندی سیرت و سنت مهدوی و سیرت و سنت نبوی دلالت دارد و با وجود اینهمه روایت که هم دانشمندان فراوانی آن را نقل کردهاند و هم در منابع کهن و دست اول حدیثی منعکس شده، جایی برای تردید در این مسئله باقی نمیماند و عجیب است که قفاری با وجود اینهمه روایت در منابع شیعی که بر همگونی سیرت و سنت نبوی دلالت دارند، چگونه اعتقاد به تفاوت سیرة امام مهدی با سیرة پیامبر اکرم( را به شیعیان نسبت میدهد!"