خلاصة:
چشمانداز سازمان صدا و سیما در افق سال 1393، رسانه ملی را دارای نقشی بیبدیل در جهتدهی مثبت به تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه با تکیه بر اطلاعات دقیق و همهجانبه از نیازها و انتظارات مخاطبان خویش؛ بسترسازی توسعه همهجانبه کشور و هموارکننده راه رشد و بسط اخلاق، معنویت و ارزشهای دینی در جامعه و همچنین الهامبخش و اثرگذار بر تحولات منطقه و جهان اسلام در ترازی برتر از سایر رقبا تعریف کرده است. مسئله پژوهش حاضر، چگونگی تحقق این مهم است. نگارنده معتقد است فرهنگ مهدویت دستمایه حرکت و همچنین الزام رسیدن به مقصود است و با داشتن فضای سناریوی ترویج و آموزش فرهنگ مهدویت از طریق رسانه ملی میتوان به تکلیف نوشته شده، عمل کرد. این پژوهش از نوع توسعهای _ کاربردی است. در این مقاله در مقام طراحی سناریوی مطرح شده، پس از شناخت روندهای کلان، پیشرانهای راهبردی در زمینۀ موضوع پژوهش احصا شده است. سپس جایگاه پیشرانهای با عدم قطعیت بالا که در عین حال با اهمیتترین آنها نیز هستند، با استفاده از پانل خبرگان و استفاده از نرمافزار تخصصی میکمک مشخص گردید و عدم قطعیتهای جایگاه امام و معرفتشناسی و تولی به عنوان بااهمیتترین عدم قطعیتها شناخته شدند. همچنین با توجه به ارتباط معنادار این دو عدم قطعیت، فضای دوبعدی شکل گرفت. با اضافه کردن عامل رسانه ملی به عنوان عاملی حیاتی در آموزش و ترویج فرهنگ مهدویت، فضای سناریو از دو بعد به سه بعد تغییر یافت. با در نظر گرفتن ترکیب مناسب برای فضای مطرح شده، فضای سناریوی ترویج و آموزش فرهنگ مهدویت از طریق رسانه تبیین میشود
In the plane of the Organization of Iran Broadcasting (IRIB) to the perspective of 2014، an exceptional role has been provided for the national media to guide positive developments intellectual and cultural، but also to play an influential role in regional developments in the Muslim world. This article first describes the media space and then proceeds to the knowledge of strategic incentives in the field of research on this topic. The place of these stimulants (the most important are those of a more pronounced uncertainty) will be determined by the panel of elites. Meanwhile، the uncertainties that might exist as to the status of the Imam، epistemology and trust and submission to the Imam are considered here to be the most remarkable variables. By adding the factor in this process of national media as a vital element of education and propaganda of the culture of Mahdawiat، we find that the two-dimensional space of this scenario turns into a three dimensional space:
"The creation of a space conducive to the spread of learning and culture Mahdawiat by the national media، through an approach based on the one hand the love and respect for the revered Mahdi the Promised ، and the other on rational arguments، to familiarize the public with the place and status of the revered Imam of the time، not to mention the importance of principles to better know the enemy.
ملخص الجهاز:
"در آداب دعا یعنی ادب حضور در محضر ذوالجلال و الاکرام، یکی از مهمترین مطالب، مکان دعا و ارتباط برقرار کردن با خداست و برای ارتباط با امام زمان( نیز باید این مهم رعایت شود که در آیات قرآن نیز آن تأکید شده است: «و أقیموا وجوهکم عند کل مسجد؛ در هر مسجدی که به عبادت او میپردازید، تمام توجه خود را به او کنید».
انتخاب منطق حاکم بر سناریوها با توجه به مشخص شدن دو پیشران کلیدی، فضای سناریو به شکل زیر تشکیل میشود: ایجاد بستر ترویج و آموزش تفکر مهدویت با رویکرد ایجاد عشق و محبت به حضرت حجت( و زمینهسازی استدلالی برای آشنا کردن مخاطبان با جایگاه امام( همزمان با ارائه اصول و مصادیق دشمنشناسی نظر به اینکه رسانه ملی، بستر انجام مأموریت است، محور سوم، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواهد بود که با توجه به ویژگیهایی که برای استفاده از آن در پژوهش ذکر شد، از این بستر استفاده خواهد شد.
سناریوی مطلوب با عنایت به تأثیری که از تولی _ و در متن آن تبری _ عنوان شد و با توجه به جایگاه امامشناسی و معرفت به این جایگاه و همچنین ویژگیهای رسانه ملی، سناریوی مطلوب به صورت ذیل ارائه میشود: ایجاد بستر ترویج و آموزش فرهنگ مهدویت با استفاده از رسانه ملی و با رویکرد ایجاد عشق و محبت به حضرت حجت(، و زمینهسازی استدلالی برای آشنا کردن مخاطبان با جایگاه امام(، همزمان با ارائه اصول و مصادیق دشمنشناسی."