ملخص الجهاز:
"(تصویر 4)تنها مرور گوشهای از مطالب بروشور نمایشگاه رضا مافی درآذر سال 1348 یعنی در 26 سالگی میتواند نگاه تجریدی وآزاد هنری او را با حفظ سنتها و اصالتها نشان دهد و اینکه هنرمند جوانی مانند وی چگونه در آن روزگاران این بینشبالا را در خود جمع کرده و بر روی کاغذ آورده است.
او خوددر مورد آثار عرضه شدهاش مینویسد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)«در نمایشگاه حاضر-که سیاه مشق نام گرفته است سعیشده با وامگیری از هنر ظریف و متعالی نستعلیق نویسی واستفاده از شکل زیبای تزئینی آن(و کدام هنر تجسمی ایرانیاست که از این امتیاز فراوان نصیب نبرده باشد)شکل جدید وتلفیق شدهای از رنگها و ترکیببندیهای متأثر از تمدن و زمانحاضر با اساس و شیوه و استخوانبندی اصلی خط نستعلیقبه وجود آید.
در عین حال در مورد نکات فنی و شیوۀ(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%02905HORG029G% مرحوم مافی همواره این نکته مطرح است که او در عمر کوتاهخود یک برداشتکنندۀ قوی از آثار میرزا بود تا جایی که بهامانتدار و آینهداری برجسته برای شیوۀ او تبدیل شد.
اما پرداختن به او در این دورۀ زمانی نشان میدهد که او نیز،به تعبیر سهراب سپهری از«فرصت سبز حیات»نهایت بهره راگرفت و آثار گرانقدری را به جامعۀ هنری تقدیم کرد کار دوم مافی این بود که در کنار پیشاهنگانی چونزندهرودی،پیلآرام و محمد احصایی به خط بعدی فرامرزی دادو خود در کسوت یک هنرمند بین المللی با انتخاب زبان بصریویژه به عنوان نمایندۀ نسل دوم نقاشی خط ایران شناخته شد."