ملخص الجهاز:
"این مسئله اصلیترین ویژگیهای هنرهای سنتی از جمله هنر سنتیایرانی است که سنتهای هنری مختص به یک شیوه خاص هنرینبوده،در طی عبور از تاریکخانه هزاران ساله این سرزمین کهن به انحاءمختلف همچنان به حیات جاودانه خود ادامه داده و با توجه به اوضاعسیاسی-اجتماعی و مذهبی-فرهنگی دوران،صورت آشکار یا مستتیرحضور خود را اعلام میدارد.
ش) در تصاویر شماره 19 و 20 که علاوه بر نقش طاووسهای قرینهدر دو طرف درخت سرو یا درخت زندگی دو شیر حملهور قرینه بر گوزنو بز نیز نقش شدهاند که مضاعفکننده معنای نمادین این نقش هستند(پیشتر در این باره توضیح داده شد)و شاهدی بر این مدعا که سنتهایهنری ایران زمین در طی عبور از راههای پرپیچ و خم تاریخ هزاران سالهاین سرزمین کهن،به انحاء مختلف همچنان به حیات خود ادامه داده وزنده و باقی است.
ق:10 و 11 م)،موزه بافندگی کلمبیا(آمریکا) قوش گیاهی در پارچههای ساسانی و قاجار: در باب کاربرد نقوش گیاهی در هنر ایرانی باید گفت این نقوش کهشامل انواع گلها و درختان به صورت چکیدهنگاری در عین حال آذینگریشده است،سنتی که از هنر تصویری پیش از اسلام آغاز و تا اواخر دوره قاجار،همچنان به قدرت ادامه یافت.
این مسئله اصلیترین ویژگیهای هنرهای سنتی از جمله هنر سنتیایرانی است که سنتهای هنری مختص به یک شیوه نبوده،در طی عبوراز تاریک خانه هزاران ساله این سرزمین کهن به انحاء مختلف همچنان بهحیات جاودانه خود ادامه داده و با توجه به اوضاع سیاسی-اجتماعی و مذهبی-فرهنگی دوران،صورت آشکار یا مستتیر حضور خود را اعلام میدارد."