ملخص الجهاز:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) تأثیر بازی درمانی گروهی برکودکان افسرده زهرا حاتمی،کارشناس ارشد روان شناسیدکتر مجید یوسفی لویه،دکتر علی دلاور کیده {IBهدف:هدف از پژوهش حاضر تعیین کارایی فنون بازی درمانی در کاهشنشانههای افسردگی کودکان افسرده و افزایش توانمندیهای آنها دررویارویی با مشکلات و غلبه بر نگرانیهایشان بوده است.
همچنین،مشخصشده است که بازی درمانی به رشد اجتماعی و جسمانی در کودک(جوسفی،2004)و افزایش عزتنفس،ایجاد سازگاری،رشد شخصی،برون ریزیهیجانات سرکوب شده و کاهش افسردگی و اضطراب در کودکان منجرمیشود(گلد و لوکان،1999).
نتایج پژوهش درزمینۀ بررسی پایایی CSI4 با روش اجرای مجدد آزمون نشان میدهد کهاین پرسشنامه به عنوان ابزار سنجش اختلالهای رفتاری وهیجانی در کودکان ایرانی از پایانی نسبی خوبی درفرم والدین برخوردار است و به عنوان یکابزارغربالگری اختلالهای رفتاری و هیجانی درکودکان میتواند مورد استفاده قرار گیرد(محمد اسماعیل،1383).
برای تحلیل دادهها و بررسی تأثیر متغیر مستقل(بازی درمانی)،میانگیننمرههای افتراقی در گروه آزمایشی و گروه کنترل با استفاده از آزمون میانگیندو گروه مستقل بررسی شده و خلاصه نتایج محاسبات در جدول 4-4 ارائهشده است.
با توجه به این که متغیر مستقل(بازی درمانی)در فرایند پژوهش تنها درمورد گروه آزمایشی اعمال شده است و دو گروه آزمایشی و کنترل از لحاظسایر متغیرهای احتمالی،که میتوانستند در آزمودنیها تأثیرگذار باشند،درشرایط یکسان قرار داشتند،تفاوت معنادار مشاهده شده بین میانگینهاینمرههای افتراقی در دو گروه میتواند تنها به دلیل تأثیر متغیر مستقل پژوهشباشد.
نتایج تحقیقات اگرس سی(1988)بر روی کودکان افسردهنشان داد که استفاده از بازیدرمانی منجر به ایجاد حس اعتماد به نفسبالا و امیدواری و بهبودی در روابط اجتماعی د راین کودکان میشود کهاین امر در کاهش افسردگی آنها موثر است."