ملخص الجهاز:
"رورت پیشگیری از نابهنجاریهای اجتماعی سلامتی یک امر اساسی و مهم در زندگی انسان است و وجود افراد سالم،از شرایط مهم و انسانی برای رشد یک جامعه به حساب میآید.
صول مهم پیشگیری از نابهنجاریهای اجتماعی در مدارس *اصل پریماک:این اصل توصیه میکند قبل از اینکه دانشآموزانرا به انجام دادن تکالیف یا فعالیتهای لذتبخشتر رهنمون شوید،اولآنها را به انجام دادن تکالیف ناخوشایند ترغیب کنید،این اصل اغلب«فانون مادر بزرگ»نامیده میشود.
*اصل تقویت منفی:برای اینکه کودکی را از انجام دادن رفتارینامطلوب بازدارید،ترتیبی بدهید که او با اصلاح کردن رفتار خود بتواندبه موقعیتی که برای او ناخوشایند بوده است،پایان دهد(بختی،1385).
انسان موجودی زاد و صاحب اختیار است و نیازهایعقلانی او از طریق علم و دانش،تفکر و تعقل،پرسش و پاسخ برآوردهمیشود؛بنابراین،هرچه علماندوزی او بیشتر شود،تخصصش بالاترمیرود و این باعث پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی میشود.
دانشآموزان باید بپذیرند که میتوانخود را تغییر داد و پایگاه اجتماعی را تقویت کرد؛مانند دانشآموزیکه در ابتدا پرخاشگر است و مورد نفرت همسالانش قرار دارد،اما پساز موفقیت در یک رشتۀ علمی و قهرمان شدن،مورد مقبولیت خاصقرار میگیرد.
از رهنمودهای عملی برای پیشگیری از ناهنجاریهایاجتماعی در مدارس،میتوان به پرهیز جدی از مقایسۀدانشآموزان با یکدیگر،مدنظر قرار دادن توانمندیهای کودکانو نوجوانان،پرهیز از مسخره کردن دانشآموزان و دادن القابنامناسب به آنها،توجه به احساسات و عواطف دانشآموزان،آموزشحالت پذیرندگی و افزایش تحمل به بچهها برای مقابله با ناکامیها وفشارهای روانی اشاره کرد.
برای پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعیدر مدارس لازم است روشهای تربیتی براساس ارزشها و هنجارهایدینی جهتدهی شوند،زمینههای خانوادگی و فقر مادی خانوادهبررسی گردند،ویژگیهای نوجوانان براساس وجود یا نبود عزت نفس،خویشتنداری،اضطراب،افسردگی و..."