ملخص الجهاز:
"" در ایران نیز مطابق آنچه در ابتدای برنامهی درسیو سرفصل دروس مصوب 1372 شورای برنامهریزیوزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت آمده است،هدفدورهی دکتری اینگونه بیان شده است: -برطرف ساختن نیاز مبرم جامعه به نیرویانسانی متخصص در مشاغل گوناگون حسابداریو حسابرسی -نیاز دانشپژوهانی که دارای مدرک کارشناسیارشد رشتهی حسابداری و رشتههای مرتبطهستند و سالیان سال در این رشته تحصیلکردهاند و کار و تجربه دارند،به افزایش دانستههایخود از اصول دانش حسابداری و آگاهی از مسائلجدید این رشته و تسلط برکاربردهای پیشرفتهاین دانش در موقعیتهای تازه -انتقال ارزشیابی و توسعهی اصول و فنونحسابداری برای پویایی و پایانی اهداف محتوا وروشهای موجود در این رشته از معارف بشری.
اگرچهتعداد و انواع دروس دورهی دکتری از دانشگاهی بهدانشگاه دیگر متفاوت است،اما معمولا برنامهیدکتری حسابداری موارد زیر را دربرمیگیرد: *سمینارهای پژوهشی در حوزههای مختلف شامل:-سمینار در نظریههای مالی -سمینار در حوزههای روانشناختی *دروس تکمیلی در زمینهی مبانی نظری حسابداری؛ *دروس میانرشتهای همچون مالی،سامانههایاطلاعاتی یا اقتصادی و *چندین درس در حوزهی پژوهشهای کمی وآماری،فنون و ابزارهای پژوهش(شامل آمار،طرحپژوهش،روشهای کمی،روشهای کیفی) این دروس معمولا در سه نیم سال ارائه میشوند.
اینکار گروه سه مطالعهی میدانی انجام داد:یک گزارشبه پیشبران برگزارکننده دورهی دکتری حسابداریداده شد تا تقاضای مورد انتظار برای دانشجویاندکتری حسابداری را ارزیابی کنند،گزارش دیگر بهرؤسای دانشگاههای مجری برگزاری دورههای دکتریحسابداری،و گزارش سوم به دانشجویان دکتریفرستاده شد تا ویژگیهای جمعیتشناختی و نیزانگیزههای آنان بررسی شود.
گزارش انجمن حسابداران آمریکا دلایل مهمعلاقهمندی به ادامهی تحصیل در دورهی دکتری را بهترتیب اهمیت چنین برمیشمارد: 1-پیشرفت شخصی 2-چالشهای فکری و پیشرفت 3-توانایی پیگیری شغلی در حوزهی تدریس وآموزش 4-توازن زندگی شخصی و کاری 5-توانایی پیگیری شغلی در حوزهی پژوهشهایدانشگاهی 6-پتانسیل کسب درآمد 7-شناخت و بینش حرفهای دانشجویان براین باور بودند که عامل انگیزشیتدریس مهمتر از پژوهش است."