خلاصة:
موضوع شاخه اقتصاد خرد، بررسی رفتار بنگاهها، افراد و دولت به عنوان اجزای خرد اقتصاد است. براساس دیدگاه تولیدکننده، رفتار عقلایی ایجاب میکند که بنگاه به دنبال حداکثر سازی سود خود باشد. به دلیل اثرگذاری بر هزینهها و درآمدها و در نتیجه، سود نهایی، یکی از نخستین پرسشهای عقلایی در زمینهی جریان تولید، تعیین محل و مکان مناسب برای سایت بنگاه است. در تحلیل عوامل موثر بـر مکانگزینی فعالیتهای اقتصادی، دیدگاههایی متعدد در طول دو قرن اخیر بیان شده است. این دیدگاه بر عوامل مختلفی تاکید میکند که میتوان در دو دسته موثر بر عرضه و تقاضا تقسیم بندی کرد. پژوهش حاضر، عوامل موثر بر جانمایی فعالیتهای تولیدی و صنعتی را بررسی کرده و عوامل موثر بر مکانیابی صنایع الکترونیک در مناطق ایران را تحلیل و اهمیت آنها را تعیین میکند. به این منظور، ضمن شناسایی عوامل موثر بر جانمایی صنعتی (25 عامل) و کمیسازی و فضاییسازی متغیرها، با توجه به اینکه باید تعداد متغیرهای توضیحی در مدلهای اقتصادسنجی لاجیت و پروبیت کاهش یابد، از سه سناریو، با کاربرد روش آنالیزی اجزای اصلی استفاده شده است. نتایج مدل، نشاندهندهی تاثیر مهم متغیرهای توان توسعهی صنعتی منطقه و نیز امکان ایجاد، حفظ و نگهداری تاسیسات در منطقه بر مکانیابی صنایع الکترونیک در استانهای کشور است. همچنین، تاثیر منفی درآمد اهالی منطقه و مناطق اطراف بر جانمایی این دسته از صنایع، میتواند به دلیل نسبت بالای ارزش به وزن در محصولات مورد نظر و بنابراین، تحرکپذیری و تجارتپذیری بالای این محصولات باشد.
ملخص الجهاز:
"در این راستا،دو پرسش در حوزههای نظری و کاربردی مطرح است:پرسش اول)به لحاظ نظری،چه عواملی بر جانمایی فعالیتهای صنعتی تأثیر دارد؟و با وجود تأکید نظریههای مختلفبر عوامل متعدد-در طرف عرضه و تقاضا-چگونه میتوان عوامل مؤثر در جانمایی فعالیت خاص و نیزمیزان اهمیت هریک از آنها را تعیین کرد؟پرسش دوم)با توجه به مبانی نظری گفته شده در پاسخ به&%00524AMTG005G% پرسش پیش،عوامل تعیینکننده در جانمایی صنایع الکترونیک در ایران کدام است؟میزان اهمیت هریکاز این عوامل چقدر است؟ پاسخ به این دو پرسش علاوه بر کمک به شناسایی عمیقتر عوامل مؤثر بر جانمایی صنعتی در کشور،میتواند در جهتدهی کلی سیاستهای فضایی و کالبدی کشور-در راستای استقرار فعالیتهای معین درمناطق خاص-مؤثر باشد.
{o(1)- gnilletoH o} با توجه به مطالب گفته شده در خصوص عوامل مؤثر بر مکانیابی تصور میشود هریک از این دیدگاههاناظر به یکی از دو جانب عرضه یا تقاضای محصول موردنظر است؛یعنی برخی از دیدگاهها،به وضعیتحاکم بر عرضه به عنوان عامل اصلی در تعیین مکان بهینه تأکید دارند و برخی دیگر،وضعیت تقاضا و کمو کیف آن را در مقایسهی سطوح برتری مناطق دربارهی محصول موردنظر،عنصر تعیینکننده میدانند.
filaC,kraP yrubweN,snoitacilppA lacitcarP:gniledoM tigoL,isrameD derflA o} 4-3-کاهش تعداد متغیرهای توضیحی:آنالیز اجزا اصلی براساس آنچه در قسمتهای پیش گفته شد،برای تعیین عوامل مؤثر بر جانمایی صنایع الکترونیک دراستانهای کشور و ضرایب اهمیت هریک از آن و با توجه به تعدد عوامل مؤثر قابل شناسایی(به لحاظنظری)در جانمایی صنعتی و اینکه نمیتوان همهی عوامل گفته شده را در مدل اقتصادسنجی در نظرگرفت،براساس الگویی،علمی،کاهش تعداد عوامل و متغیرهای توضیحی لازم است."