خلاصة:
هدف مقاله حاضر، بررسی تأثیر ادراک عدالت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در ادارات کل «بنادر و دریانوردی» و «گمرک» استان گیلان ـ بندرانزلی است. مبنای این پژوهش در واقع تأثیر لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان ایجاد کننده عدالت ساختاری در سازمانهای متأثر از این قانون به جز موارد خاص که قانونگذار از آن نام میبرد، در کنار عدالت اجتماعی متأثر از نوع برخورد مدیران بر رفتارهای شهروندی سازمانی است. پژوهش مذکور از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات پیمایشی و از نظر روش توصیفی ـ تحلیلی است. در این تحقیق از تعداد 359 نفر186 نفر به عنوان نمونـه پژوهش انتخاب شدند و از پرسشنـامه به عنوان ابـزار جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل واریانس و آزمون دانکن استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که در این تحقیق برخلاف پژوهشهای مشابه در داخل و خارج از کشور که در آن ادراک عدالت توزیعی تا اندازهای توانایی تبیین رفتار شهروندی سازمانی را داشته است، ادراک عدالت توزیعی در سطح اطمینان 95% تأثیر معناداری بر رفتارهای شهروندی سازمانی ندارد، اما سایر ابعاد ادراک عدالت سازمانی یعنی بینفردی، اطلاعاتی و رویهای بر رفتار شهروندی سازمانی همانند پژوهشهای مشابه تأثیر دارد. علت این امر آن است که رفتار شهروندی سازمانی رفتاری داوطلبانه است و بیشتر تحت تأثیر نحوه برخورد و تعامل سرپرستان و رویهها و خطمشیهای سازمان قرار دارد
ملخص الجهاز:
"البته لازم به توضیح است که در این پژوهش قصد شده است با انتخاب سطح تحلیل فردی در کارکنان دو زیرمجموعه سازمانهای خدماتی یعنی ادرات کل (بنادر و دریانوردی) و (گمرک) بندرانزلی که از نظر نوع فعالیت خدماتی (از زمان ورود کالا به بندر تا زمانی که کالا پس از انجام تشریفات گمرکی خارج میشود) در عرض یکدیگر هستند، وجود ادراک عدالت سازمانی را در کارکنان جامعه پژوهش از جهت ادراک عدالت ساختاری (توزیعی و رویهای) یعنی اجرای لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری و از جهت ادراک عدالت اجتماعی (بین فردی و اطلاعاتی) که مشخص کننده برخورد همکاران اعم از فرودست و فرادست است و تأثیر آن بر رفتارهای شهروندی سازمانی مورد بررسی قرار داده شود.
5ـ با ارزیابی میانگین شاخصهای مندرج در بعد ادراک عدالت اطلاعاتی یعنی"توضیح مضامین تصمیمها در خصوص کار توسط مدیران " ، "تبیین علل تصمیم دربارة محتوای اطلاعات توسط مدیران "و " اهمیت خود اطلاعات قبل از تصمیم در مورد محتوای اطلاعات توسط مدیران " که نمرهای در حد میانگین و بالاتر از آن کسب نمودهاند و با توجه به بالا بودن میانگین رفتار شهروندی در سطح بالای ادراک عدالت اطلاعاتی، پیشنهاد میگردد مدیران در جامعه سازمانی پژوهش در جهت عادلانه بودن توزیع اطلاعات درباره رویهها، مراودات و حفظ و ارتقاء شفافیت بیشتر در تصمیمگیری گام بردارند و علل تصمیم را برای کارکنان خود شرح داده و با توجه به نیازهای اطلاعاتی خود با کارکنان مرتبط با موضوع مورد تصمیم ارتباط برقرار کرده و وقتی تصمیماتی را اتخاذ مینمایند علل و اثرات آن تصمیم را برای افراد متأثر از تصمیم شرح دهند و کارکنان خود را در حد وظایف و اختیارات خود در جریان جزییات امورات و موارد مطروحه در خصوص موضوع مورد تصمیم قرار دهند زیرا عدم ابهام اطلاعاتی به عنوان تعدیل کننده عدالت مورد انتظار در سطح تحلیل فردی موثراست."