خلاصة:
هدف این پژوهش شناخت اسناد و پایداری هیجانی اخلاقی(مثبت و منفی) در ابتدای نوجوانی بود. آزمودنی ها 367نفر(175 پسر و 192 دختر) از نوجوانان بودند که از پایه های اول، دوم و سوم مدارس راهنمایی انتخاب شدند. پس از اجرای یک سناریو( درباره تقلب کردن)، آزمودنی ها داستانی خواندند و به منظور بررسی اسناد و پایداری هیجانی اخلاقی به دو موقعیت پاسخ دادند. هدف از طرح موقعیت اول بررسی نوع اسنادهای هیجانی اخلاقی بود وهدف از طرح موقعیت دوم بررسی پایداری و تغییرات ممکن از اسناد هیجانی مثبت به منفی یا برعکس بود. نتایج نشان داد که تفاوت در اسناد هیجانی مثبت و منفی در موقعیت اول معنی دار و اسناد هیجانی مثبت با فراوانی بیشتری مشاهده شد.نتایج برای موقعیت دوم معنی دار بود و آزمودنی ها اسنادهیجانی اخلاقی منفی تری را نشان دادند. علاوه بر این، تفاوت اسنادهای هیجانی منفی در موقعیت اول بین دختران و پسران معنی دار نبود ولی در موقعیت دوم معنی دار بود و دختران اسناد هیجانی اخلاقی منفی بیشتری نسبت به پسران نشان دادند. علاوه بر این تفاوت بین اسنادهای هیجانی اخلاقی در موقعیت اول و دوم معنی دار بود. بنابراین اسناد هیجانی پایدار نبود.
ملخص الجهاز:
"اسناد و پایداری اسناد هیجانی اخلاقی در نوجوانان* (به تصویر صفحه مراجعه شود)stnecselodA gnuoY ni ytilibatS sti dna noitubirttA lanoitomE laroM دکتر شعله امیری* چکیده {IBهدف این پژوهش شناخت اسناد و پایداریهیجانی اخلاقی(مثبت و منفی)در ابتدای نوجوانیبود.
به عبارتدیگر آیا فاصلۀ زمانی فرضی تغییر در اسناد هیجانی اخلاقی(از مثبت به منفی یابرعکس)ایجاد مینماید یا اسنادهای هیجانی اخلاقی ثبات دارند؟اگرچه ادبیاتپژوهشی که توسط آرزنیو،آدامز و گلد(2009)بیان شده است حاکی از عدمتفاوتهای جنسی در اسنادهای هیجانی اخلاقی است اما با توجه به تفاوتهایفرهنگی،بررسی تفاوتهای اسنادهای هیجانی اخلاقی بین دختران و پسران از دیگراهداف پژوهش بود که مورد بررسی قرار گرفت.
و سپس یک داستان دربارۀتقلب به آزمودنیها داده شد،(سناریو و داستان در پیوستهای 1 و 2 اشاره شده است)و از آنها خواسته شد که به چندین سوال که مبین دو موقعیت اسناددهی است؛پاسخبدهند: هدف از طرح موقعیت اول بررسی نوع اسنادهای هیجانی اخلاقی نوجوانان بودو هدف از طرح موقعیت دوم،بررسی پایداری و تغییرات ممکن از اسناد هیجانی مثبتبه منفی یا برعکس بود.
جدول 4-فراوانی اسنادهای هیجانی در دختران و پسران در موقعیت دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج بیانگر این است که بهطورکلی میزان«هیجان اخلاقی منفی»بیشتر از«هیجاناخلاقی مثبت»و«ترکیبی»بود.
بهگونهای که در موقعیت دوم این پژوهش مشاهده شد نوجوانان اسنادهای هیجانیاخلاقی منفیتری نسبت به تخلف اخلاقی(تقلب)نشان دادند و این اصلاح اشتباهاتیاست که در اثر بررسی مجدد عمل انجام گرفته صورت پذیرفت.
*نکته قابل ذکر دیگر در ارتباط با تفاوتهای مشاهده شده بین دختران و پسراندر موقعیت دوم است بهعبارت دیگر دختران اسناد هیجانی اخلاقی منفیتری نسبت بهپسران نشان دادند."