خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی تحول روانی اجتماعی دانشجویان استعداد درخشان بر مبنای تجارب تعاملی آنان در دانشگاه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی بود که بنا به تعریف دفتر هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در فهرست دانشجویان استعداد درخشان قرار میگیرند. آزمودنی های تحقیق را 210 (124دختر، 86پسر) دانشجوی استعداد درخشان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. سیاهه تحول روانی اجتماعی دانشجویان که متشکل از دو بخش مستقل تحت عنوان تکالیف تحول روانیاجتماعی دانشجو، و تجارب تعاملی است، به عنوان ابزار سنجش به کار برده شد. اعتبار این سیاهه از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و روائی سازه ای آن از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین زیر مقیاس های هر بخش با نمره کل آن بخش احراز گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با محاسبه ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین ابعاد تحول روانی اجتماعی و تجارب تعاملی دانشجویان استعداد درخشان رابطه همبستگی برقرار است. تحلیل های رگرسیونی بیانگر آن بود که تجارب تعاملی دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه، به ویژه درگیری تحصیلی، تحول روانی اجتماعی آنان را پیشبینی می نماید.
ملخص الجهاز:
پيش بيني تحول رواني اجتماعي دانشجويان استعداد درخشان بر مبناي تجارب حاصل از تحصيل در دانشگاه ̈ Prediction of Psychosocial Development among University Gified * Students Accoreling to their Interactional Experiences in University * صغري جمالي * دکتر ديبا سيف چکيده هدف از پـژوهش حاضـر پـيش بينـي تحـول رواني اجتماعي دانشجويان استعداد درخشـان بـر مبناي تجارب تعاملي آنان در دانشگاه بود.
پژوهش حاضر به «تعيين رابطه ابعاد تجارب تعاملي (درگيري تحصيلي، تعامل استاد با دانشجو و تعامل با همسالان ) بـا ابعـاد تحـول روانـي اجتمـاعي (تحـول شايسـتگي، مديريت عواطف ، تحول خودگرداني، تحول کامل روابـط بـين فـردي، هويـت سـازي و تحول هدف ) در ميان دانشجويان استعداد درخشان دانشگاه » پرداخت .
جدول ٣ : ضرائب همبستگي بين زيرمقياس ها و کل تجارب دانشجو (رجوع شود به تصویر صفحه) · نتايج در پاسخ به ايـن پرسـش «کـه رابطـۀ تجـارب تعـاملي و تحـول روانـياجتمـاعي دانشجويان استعداد درخشان چگونه اسـت ؟»، ضـريب همبسـتگي بـين ابعـاد تجـارب تعاملي و تحول رواني اجتماعي محاسبه شد.
(R2=0/29, F=16/35 يافته هاي پژوهش نشان داد که مهم ترين عامل پيش بيني کننده ابعـاد شـش گانـه تحول رواني اجتماعي دانشجويان استعداد درخشان ، درگيري تحصيلي است .
جدول ٦: مقايسه ميانگين نمرات دختران و پسران در ابعاد تحول رواني اجتماعي (رجوع شود به تصویر صفحه) · بحث و نتيجه گيري ¡ نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد که از ميان ابعاد تجارب تعاملي دانشجويان استعداد درخشان ، درگيري تحصيلي با همه ابعاد تحول روانياجتماعي رابطه همبستگي مثبت دارد.