خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر تاثیر روش «تحلیل رفتار کاربردی» بر بهبود عملکرد «کودکان اتیستیک شهر همدان» بود که به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی و شیوه انجام گرفتن آن نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کودکان اتیستیک همدان بودکه در مرکز درمانی فرشچیان تحت درمان قرار داشتند. 30 نفر از کودکان مراجعه کننده به این مرکز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند سپس برای گروه آزمایش درمان به صورت «تحلیل رفتار کاربردی» به مدت 7 ماه و دو روز در هفته و روزانه 5 ساعت به صورت انفرادی انجام گرفت. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته ای که حاوی مشخصات عمومی پاسخگویان و مشخصات روان شناختی (دانش عمومی، توجه، تقلید و خودیاری) بوده است، با اجرای پیش و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل کوواریانس چند متغیره و اندازه گیری مکرر استفاده شد. تحلیل متغیرهای وابسته با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی (0125/0) حاکی از تفاوت معنی دار بین دو گروه از لحاظ متغیرهای مختلف (دانش عمومی،توجه، تقلید و خودیاری) بوده است. به منظور بررسی این موضوع که آیا تاثیر اجرای متغیر مستقل در طول زمان دارای ثبات است یا خیر، از آزمون اندازه گیری مکرر با آلفای میزان شده بن فرونی (017/0) استفاده شد. نتایج آزمون اندازه گیری مکرر برای گروه های آزمایش و گواه از لحاظ نمرات پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری در متغیرهای مختلف معنی داری بود.
ملخص الجهاز:
"آزمون مانکووا برای متغیرهای پژوهش نوع اثر ارزش F درجه آزادی فرضیه ها خطای درجه آزادی معنی داری ضریب ایتا پیش توجه تریس پیلایی لامبدای ویلکز تریس هوتلینگز بزرگترین ریشه روی 975/0 025/0 429/39 429/39 E2a070 /2 E2a070 /2 E2a070 /2 E2a070 /2 000/4 000/4 000/4 000/4 000/21 000/21 000/21 000/21 000/0 000/0 000/0 000/0 975/0 975/0 975/0 975/0 پیش خود یاری تریس پیلایی لامبدای ویلکز تریس هوتلینگز بزرگترین ریشه روی 988/0 012/0 243/82 243/82 E2a318 /4 E2a318 /4 E2a318 /4 E2a318 /4 000/4 000/4 000/4 000/4 000/21 000/21 000/21 000/21 000/0 000/0 000/0 000/0 988/0 988/0 988/0 988/0 پیش تقلید تریس پیلایی لامبدای ویلکز تریس هوتلینگز بزرگترین ریشه روی 919/0 081/0 274/11 274/11 a 187 /59 a 187 /59 a 187 /59 a 187 /59 000/4 000/4 000/4 000/4 000/21 000/21 000/21 000/21 000/0 000/0 000/0 000/0 919/0 919/0 919/0 919/0 پیش شناخت تریس پیلایی لامبدای ویلکز تریس هوتلینگز بزرگترین ریشه روی 982/0 018/0 527/55 527/55 E2a915 /2 E2a915 /2 E2a915 /2 E2a915 /2 000/4 000/4 000/4 000/4 000/21 000/21 000/21 000/21 000/0 000/0 000/0 000/0 982/0 982/0 982/0 982/0 گروه تریس پیلایی لامبدای ویلکز تریس هوتلینگز بزرگترین ریشه روی 970/0 030/0 105/32 105/32 E2a686 /1 E2a686 /1 E2a686 /1 E2a686 /1 000/4 000/4 000/4 000/4 000/21 000/21 000/21 000/21 000/0 000/0 000/0 000/0 970/0 970/0 970/0 970/0 همانطور که جدول 2 نشان میدهد بین گروههای مختلف کودکان اتیستیک (کنترل و آزمایش) در متغیرهای پژوهش تفاوت معنی داری وجود دارد: 0005/0 P< و 686/1 = (21و 4)F)، 03/0 =لامبدای ویلکز، 97/0= مجذور ایتا تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته به تنهایی با استفاده از آلفای میزان شده بن فرونی (0125/0) (جدول 3)حاکی از تفاوت معنیدار بین گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ متغیرهای زیر است: فرضیه 1: با توجه به 0005/0 P< و 538/ 182 = (24و1)F)و870= مجذور ایتا (جدول 3) نتیجه میگیریم روش ABA بر خودیاری کودکان اتیستیک تأثیر معنی داری گذاشته است."