خلاصة:
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و ارائه روش های مناسب توسعه اختیارات مدیران مدارس و پرسش های آن، چگونگی وضعیت موجود و مطلوب اختیارات مدیران مدارس از نظر قوانین و مقررات، ساختار سازمانی و میزان توان اجرایی (مهارت های حرفه ای) مدیران مدارس در بهره گیری از اختیارات قانونی و چیستی راهکار های مناسب برای توسعه اختیارات آنان با توجه به مقتضیات آموزش و پرورش بوده است. این پژوهش در حیطه پژ<هش های توصیفی و زمینه یابی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل مدیران مدارس، صاحب نظران مدیریت آموزشی و آئین نامه ها و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش است. نمونه آماری آن 150 مدیر مدرسه و 46 صاحب نظر و متخصص مدیریت آموزشی و آیین نامه ها و مصوبات مرتبط بوده و ابزار تحقیق، پرسش نامه محقق ساخته و مصاحبه است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که در زمینه امور دانش آموزان مدرسه، نیازی به افزایش اختیارات مدیران مدارس نیست. در زمینه امور کارکنان آموزشی باید به افزایش توانمندی های آنان پرداخته شود. در امور روابط اجتماع و مدرسه نیازی به افزایش اختیارات نیست. در امور تاسیسات و تجهیزات آموزشی مدرسه، لازم است با تامل بیشتری اختیارات را افزایش داد. در زمینه امور اداری و مالی مدرسه، باید مغایر بودن افزایش اختیارات مدیران با قوانین جاری، مورد بررسی قرار گیرد. با این وجود از اصلی ترین زیر ساخت های توسعه اختیارات مدیران مدارس، موضوع انتخاب مناسب، آموزش و توسعه مهارت های حرفه ای مدیران مدارس است که نقطه آغاز و مبنای تفویض اختیارات برای گام برداشتن به سوی استقلال مدارس به شمار می آید.