خلاصة:
در تحقیق حاضر به بررسی کتابهای درسی دوره دبستان از نظر عناصر تشکیل دهنده مفهوم سرمایه اجتماعی پرداخته شده است . روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا و از نوع کمی است که در آن از تکنیک سر شماری استفاده شده و واحد تحلیل نیز پاراگراف است . به منظور دستیابی به هدف ، محتوای کتابهای درسی در پنچ بعد اصلی اعتماد و قابلیت اعتماد ، مشارکت ، کیفیت روابط و تعامل اعضا، هنجارها و ارزشهای اجتماعی - فرهنگی مطالعه شده است . در مجموع ، 1797 واحد یا پاراگراف شمارش شده اند که 38/7 درصد از واحدها دارای معانی و عناصر مرتبط با سرمایه اجتماعی و 61/3 درصد از واحدها فاقد معانی و عناصر مرتبط با سرمایه اجتماعی بوده اند . یافته ها نشان می دهند که میان مولفه های بررسی شده در کتب درسی مورد مطالعه ، هنجارها با 43 درصد و ارزشهای اجتماعی - فرهنگی با 33/3 درصد به وضوح بیشتر از دیگر معانی سرمایه اجتماعی در کتب درسی انعکاسی یافته اند و پس از آنها به ترتیب ، اعتماد و قابلیت اعتماد با 11/2 درصدد، مشارکت ( درهمه ابعادش ) با 8/4 در صد و کیفیت روابط و تعامل اعضا با 4/1 درصد دارای بیشترین بازتاب ددر کتابهای درسی بوده اند همچنین در کتابهای بررسی شده ، به نسبت تعداد کل پاراگرافهای هر کتاب ، کتاب مدنی پنجم با 64/8 در صد مفاهیم ، دارای بیشترین معانی سرمایه اجتماعی و کتاب بخوانیم پنجم با 20/7 درصد مفاهیم ، حاوی کمترین معانی سرمایه اجتماعی در میان دیگر کتب مورد بررسی بوده اند .