ملخص الجهاز:
"12حال که زمینه«سروداهل بخارا»صورت قابل قبولی یافت،این سئوالمطرح میشود که آیا این سرود مجموعه اشعاریچند هجایی به شکل ترانههای قدیمی مردم بخاراو چیزی همانند مرثیه«ابو الینبغی»-که قریبااز آن سخن خواهد رفت-نیست؟گذشته از اینها اگرفرض را بر این بگذاریم که نوحه سیاوش در تداول ایاماز لحاظ لفظ و صورت دچار تغییر شده باشد و تنهامضمون آن به لهجه قدیم بخارایی در قالب اشعارباقی بوده است،آیا باز هم میتوانیم آن را به عنواننمونهای از مرثیههای ایران پیش از اسلام بپذیریم؟ازجمله مواردی که حکایت از وجود مرثیه در ادبایران پیش از اسلام دارد،ماجرای مرگ«شبدیز»است.
»16 {Sمملکتی بود شده بیقیاس#عمرو بران ملک شده بود راس#از حد هند تا به حد چین و ترک#از حد ژنگ تا به حد روم و گاس17#راس و ذنب گشت و بسد18مملکت#زر زرده شد ز نحوست نحاس19#دولت یعقوب دریغا برفت#ماند عقوبت به عقب بر حواس#عمر و عمر رفت و زود ماند باز#مذهب روباه به نسل و نواس20#ای غما کامد و شادی گذشت#بود دلم دایم زین پر هراس#هر چه بکردیم و بخواهیم دید#سود ندارد ز قضا احتراس#ناس شدند نسناس آن گه همه#و از21همه نسناس22گشتند ناس#دور فلک کردن چون آسیا#لاجرم این اس همه کرد آس#ملک ابا هزل نکرد انتساب#نور ز ظلمت نکند اقتباس#جهد23وجد یعقوب باید همی#تا که ز جده به درآید ایاس24S}با توجه به همه جوانبی که ذکر شد،حتی اگر درسخن صاحب تاریخ سیستان پیرامون محمد بنوصیف که میگوید«اول شعر پارسی اندر عجماو گفت»25تردید کنیم،شک کردن در این معنا کهشعر محمد بن وصیف قدیمترین مرثیه فارسی است."