خلاصة:
بررسی جایگاه زنان در عصر جاهلی از مورد توجه محققان
است. با نگاهی اجمالی مشخص میشود که محققان به شکل ناقصی به کندوکاو
در میاحث فردی و خانوادگی این موضوع پرداختهاند و از تبین دیگرابعاد
حیات زنان در شبه جزیره عربستان, به ویژه حضور اجتماع یآنها غفلت
کردهاند. بر این اساس در این پژوهش تلا ش شده, به منظور فهم دقیقترآموزه-
های تاریخی قرآن, مسائل زنان در حوزة سیاسی و اجتماعی شناسایی شود.
محورهای این بحث» موضوعهایی چون حضور سیاسی» نظامی و اقتصادی زنان
در عصر جاهلیت را در بر میگیرد. بررسیهای انجام شده» مشارکت اجتماعی و
سیاسی زان آن جامعه را در عرصههای مختلفی, چون مشاغل اقتصادی» حضور
در مراسم دینی» عرصههای نظامی و سیاسی» به روشنی نشان میدهد.
ملخص الجهاز:
"قرآن کریم از آن دوران با عنوان جاهلیت یاد کرده و دخترکشی آنها را سخت مذمت کرده است و دراینباره میفرماید: «و إذا المؤده سئلت،بای ذنب قتلت» {CP1CP} ولی این به آن معنا نیست که تمام فرهنگ،عقاید و باورهای عرب قبل از اسلام درباره زنان از افکار و عقاید منفی تشکیل شده باشد.
در این پژوهش به بررسی مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در عصر جاهلیت میپردازیم که از عناصر مثبت آن جامعه بهشمار میآید و در اسلام نیز تأیید شده است.
{CP21CP} حلف طیبین در قراردادی که میان بنو عبد مناف،اسد،زهره،بنو تمیم و بنو حارث جاری شد،ام حکیم بیضا یا خواهرش عاتکه دختر عبد المطلب،ظرفی پر از آب زمزم را در کنار کعبه گذاشت تا افراد قوم با قرار دادن دستهایشان در آن،پیمان ببندند و خودش نیز در این پیمان شرکت کرد.
{CP23CP} لازم به یادآوری است،حضور زنان در بیعتهای پس از ظهور اسلام با پیامبر صلی الله علیه و آله مانند بیعت عفراء دختر عبید بن ثعلبه،{CP24CP}در سال دوازدهم بعثت در عقبه اولی یا بیعت النساء و حضور نسیبه دختر کعبه بن عماره و اسماء دختر عمرو بن عدی{CP25CP}در عقبه ثانی در درههای مکه همراه با هفتاد مرد،بیانگر حضور اجتماعی زنان جاهلی است.
این حقیقت را نمیتوان انکار کرد که زنان در دوران جاهلیت،فعالانه در اجتماع حضور داشتند و مشارکت اجتماعی در عرصههای مختلف زندگی آنها به روشنی مشاهده میشود."