خلاصة:
در این مقاله برای ارزیابی ساختار و عملکرد بازار کولر آبی ایران از شاخص های متعارف اقتصاد صنعتی استفاده شده است. از جمله مهمترین شاخص های ساختاری به تمرکز بازار، تمایز کالا و موانع ورود می توان اشاره نمود. همراه با این شاخص ها معمولا از کشش تقاضا، صرفه های مقیاس نیز برای افزایش دقت در ارزیابی بازار استفاده می شود. همچنین از هزینه ی رفاهی ناشی از تمرکز، به عنوان متغیر عملکردی این صنعت بهره برده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که میزان رقابت بین بنگاه های این صنعت اندک و شدت موانع ورود در این صنعت بسیار بالا می باشد و ساختار انحصار چند جانبه محکم (الیگوپولی محکم) در صنعت کولر آبی حاکم است. همچنین واقعیت این صنعت در اقتصاد ایران موید آن است که تعداد بنگاه هایی که در سطح تولید بهینه MES)) هستند بسیار اندک است و در طی دوره ی مورد مطالعه تنها دو بنگاه در این صنعت همواره از این شرایط بهره جسته و سطح تولید سایر بنگاه های صنعت، نسبت به شرایط بهینه فاصله ی معنی داری داشته است. گفتنی است نتایج حاصل از شاخص هزینه ی رفاهی هاربرگر و پوزنر موید هزینه ی رفاهی نسبتا بالا، به دلیل شرایط غیر رقابتی حاکم در این صنعت است.
ملخص الجهاز:
"تمرکز،شدت مانع ورود و صرفههای مقیاس در صنعت کولر آبی ایران و هزینهی رفاهی ناشی از ساختار انحصار موثر دکتر محمد نبی شهیکی تاش و دکتر علی نصیری اقدم* تاریخ وصول:89/11/10\تاریخ پذیرش:90/3/25 چکیده: در این مقاله برای ارزیابی ساختار و عملکرد بازار کولر آبی ایران از شاخصهای متعارف اقتصاد صنعتی استفاده شده است.
اول آنکه شدت تمرکز در بازار کولر آبی ایران چه میزان است؟دوم آنکه آیا شدت مانع ورود در بازار کولر آبی بالا است یا خیر؟سوم آنکه آیا بنگاههای فعال در بازار کولر آبی از صرفههای نناشی از مقیاس بهرهمندند یا خیر؟چهارم آنکه هزینهی رفاهی ناشی از ساختار انحصار موثر در بازار کولر آبی چه میزان است؟ ازاینرو مقالهی حاضر با هدف پاسخ به سوالات فوق و تعیین درجهی نقصان رقابت در بازار،به ارایه تحلیل جامع«ساختار»صنعت کولر آبی ایران اختصاص دارد.
سپس با محاسبه صرفههای مقیاس به این سؤال پاسخ میدهیم که آیا اساسا از صرفههای مقیاس در این صنعت بهرهبرداری میشود یا خیر؟ در ادامه نیز با محاسبه شاخص RDC ،شرایط ورود به این بازار را ارزیابی میکنیم و در پایان با محاسبه شاخصهای هزینهی رفاهی اجتماعی به عنوان متغیر عملکردی بازار، به بررسی تاثیر ساختار بازار کولر آبی بر معیارهای رفاهی در جامعه میپردازیم.
در واقع به کمک شاخص RDC به این سؤال پاسخ دهیم که آیا موانع ورود در این بازار در شکلگیری انحصار و دوری بازارها از رقابت نقش مهمی بر عهده داشته یا خیر؟ در جدول(5)نتایج مرتبط با معیارهای ارزیابی مانع ورود در صنعت کولر آبی مشاهده میشود."