ملخص الجهاز:
"مقدمه کتاب کشفالارتیاب:طهرانی در مقدمه کتاب ابتدا عقیده محدث نوریرا درباره انواع تحریف توضیح داده که این تحریفات از یک طرف به افزودن،کم کردن وتبدیل تقسیم شده و ازطرف دیگر به سوره،آیه،حرف،اعراب،ترتیب سورهها و آیهها وکلمات مرتبط گشته که با افزودن مثالها به حجم قابل ملاحظهای هم رسیده است8ازدید نوری گرچه تحریف به معنی زیاد شدن سوره و آیه و تبدیل و تغییر آنها غیرممکن&%07122TYBG071G% است؛اما تحریف در بقیه صورتها امکانپذیر است.
19سید علیخان دراین قسمت ابتدا عبارت صدوق و نظر طبرسی را در مجمعالبیان متذکر شده،در ادامهدیدگاه یکی از متأخرین معتقد به تحریف را که شاید سید جزایری باشد طرح کرده و باسریان دادن بحث به کتب اهل تسنن در پایان گفته است:اما آنها نیز بر مطالب و محتویاتهمین مصاحف مشهور اجماع کرده و برکنارنهادن هرچیزی که مخالف آن باشد،خواهدرقالب افزایش و یا کاستی و یا تبدیل شدن کلمات به یکدیگر که دلیلی مستفیض بر قرآنبودن آن در دسترس نباشد،توصیه کردهاند.
متأسفانه مرحوم طهرانی در مورد وقوع تحریف از نوع«ب»یعنی دوم به ویژه اختلافنظر در مورد ترتیب آیات و سورهها و توقیفی و اجتهادی بودن آنها توضیحی نمیدهد و بهنظر میرسد که گرچه در مورد تحریف به نقیصه و زیادت تعصب ممدوحی نشان داده و بهشدت از عقیده به تحریف دفاع کرده است،اما متوجه نبوده که تحریف به جابهجایی واعتقاد به اجتهادی بودن ترتیب آیات و سور نیز به همان میزان خطرناک و مشکلآفرین خواهدبود،به تعبیر دیگر همین سخن مرحوم طهرانی که میگوید تحریف از نوع اختلاف در ترتیبآیات و سورهها منافاتی با قطعیت الفاظ قرآن رایج ندارد،بیانگر غفلت عظیمی است که وینسبت به بررسی زبان و بیان قرآن به عنوان یک ساختار و مجموعه واحد مرتکب شده است."