خلاصة:
در این پژوهش تاثیر آموزش های شناختی – رفتاری بر میزان رضایت زناشویی زوجین مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش 30 زوج ( 60 زن و مرد ) از بین کلیه ی والدین دانش آموز دختر مدارس ابتدایی ناحیه ی 2 شیراز در سال تحصیلی 87-88 که داوطلب شرکت و دارای شرایط لازم بودند، انتخاب و به روش تصادفی خوشه ای در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. پرسشنامه ی رضایت زناشویی انریچ پیش از شروع آموزش های شناختی و رفتاری در مورد هر دو گروه اجرا شد. سپس گروه آزمایش 15 ساعت ( 5 جلسه سه ساعته ) تحت آموزش های شناختی – رفتاری استخراج شده از محتوای پرسشنامه ها قرار گرفتند. در این مدت بمنظور حذف اثر آزماینده، گروه کنترل تحت آموزش های نا مربوط قرار داشت. ( آموزش هایی غیر از آموزش خانواده، مانند روش تربیت درست فرزندان و غیره ) پس از پایان دوره ی آموزشی دوباره پرسشنامه ی رضایت زناشویی در مورد هر دو گروه اجرا شد و با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دو سویه، یافته های بدست آمده از اجرای بار دوم پرسشنامه ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش های شناختی – رفتاری موجب افزایش رضایت زناشویی زوجین می گردد و در سطح 05/0 معنی دار است. به بیان دیگر، آموزش خانواده به صورت معنی داری موجب افزایش رضایت زناشویی شده است و معلوم شد که جنسیت زوجین تاثیری بر میزان اثر بخشی آموزش های شناختی ندارد
ملخص الجهاز:
"درمانگران شناختی روش و فنون ویژه ای برای رو به رو شدن با افکار غیر منطقی زن و شوهر و دیگر اعضای خانواد طرح ریزی می کنند و خانواده را در جهت تفکر به شیوه ی جدید سوق می دهند و در این میان، به منظور افزایش کارآمدی رابطه ی زناشویی زوجین، یکی از راههای موثر، برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره ای شناختی – رفتاری است.
فاتحی زاده و احمدی ( 1384 ) نیز در پژوهشی با عنوان " بررسی رابطه ی الگوهای ارتباطی ازدواج و میزان رضایتمندی زناشویی "که در مورد زوجین شاغل در دانشگاه اصفهان انجام دادند، نشان دادند که در هر دو گروه زنان و مردان، همبستگی بیش تر بین رابطه ی سازنده ی متقابل و رضایتمندی، همچنین همبستگی بین رضایتمندی زناشویی و ارتباط اجتنابی متقابل منفی بدست آمده است.
بحث و نتیجه گیری در این پژوهش تاثیر آموزش های شناختی – رفتاری بر افزایش میزان رضایت زناشویی زوجین مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نتایج زیر در رابطه با هر یک از فرضیه های پژوهش بدست آمد.
نتیجه بدست آمده از آزمون این فرضیه با یافته های پژوهش های مهدویان ( 1376 )، موسوی ( 1379 ) و حسینی ( 1382 ) و سایر پژوهش هایی که در مورد تاثیر عوامل شناختی و رفتاری و نیز آموزش هایی از این نوع که بر رضایت زناشویی زوجین صورت گرفته است، همخوانی دارد .
The relationships between communication skils and marital satisfaction, J Marriage Family, vol."