خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی همگامی دانشگاههای دولتی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران) با توسعه پایدار بوده و از الگوی سه بعدی FLA استفاده کرده که این الگو می تواند میزان همگامی بخشهای پژوهش، آموزش و مدیریت را در سه سطح چارچوب، تغییر و بازیگران تبیین کند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی(survey) بوده است. بر این اساس، جامعه آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و دستاندرکاران بخشهای آموزش، پژوهش و مدیریت بوده و فرضیات تحقیق شامل از حد متوسط بالاتر بودن میزان همگامی آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران با توسعه پایدار میباشد. . ابزار اصلی استفاده شده، پرسشنامه محققساخته بوده؛ ولی با توجه به دستاندرکار بودن محققان در دانشگاه، از ابزار مشاهده نیز استفاده شده است.یافتههای پژوهش نشان داد بخشهای آموزش و مدیریت، همگام با توسعه پایدار حرکت کرده اند، ولی بخش پژوهش نتوانسته همگام با توسعه پایدار به فعالیت خود ادامه دهد. دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران، باید کارگاهها و برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده برای استادان، کارمندان و دانشجویان را برای آشنایی با آخرین دستاوردها و آموزشهای ضمن خدمت از لحاظ کمیت وکیفیت ارتقا دهد وهمکاری و ارتباط بیشتری را با دانشگاههای منطقه در زمینه تبادلات علمی و آموزشی، برگزاری مشترک همایشها و نشستهای مختلف برقرار نماید.
ملخص الجهاز:
بر این اساس، جامعة آماری متشکل از اعضای هیئت علمی و دستاندرکاران بخشهای آموزش، پژوهش و مدیریت بوده و فرضیات تحقیق شامل از حد متوسط بالاتر بودن میزان همگامی آموزش، پژوهش و مدیریت دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران با توسعة پایدار میباشد.
اما با وجود تلاشهای انجام شده به وسیلة نهادهای آموزشی درگیر در امر نهادینه کردن توسعة پایدار (Bok and Diehl, 2006; Wemmenhove & Groot, 2001)، لوزانو معتقد است که توسعة پایدار هنوز در حد یک ایدة ابتکاری در بیشتر دانشگاهها باقی مانده (Lozano, 2003) و هنوز اثربخشی و نفوذی را در بین رشتهها، برنامههای درسی، محققان و مدیران ندارد.
آزمون فرضیة شمارة 1-1 H0: میزان همگامی آموزش دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ چارچوب با توسعة پایدار کمتر یا مساوی متوسط است.
آزمون فرضیة شمارة 1-2 H0: میزان همگامی آموزش دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ سطح تغییر با توسعة پایدار پایدار کمتر یا مساوی متوسط است.
: میزان همگامی آموزش دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ سطح تغییر با توسعة پایدار از مقدار متوسط بیشتر است.
: میزان همگامی آموزش دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ سطح تغییر با توسعة پایدار از مقدار متوسط بیشتر است.
آزمون فرضیة شمارة 2-2 H0: میزان همگامی پژوهش دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ سطح تغییر با توسعة پایدار کمتر یا مساوی متوسط است.
آزمون فرضیة شمارة 3-3 H0: میزان همگامی مدیریت دانشگاه قم و پردیس قم دانشگاه تهران از لحاظ بازیگران با توسعة پایدار کمتر یا مساوی متوسط است.