ملخص الجهاز:
"گفتوشنودهدف از خوب درس خواندن در مرحله سطح،فهم درست متن است (به تصویر صفحه مراجعه شود)14 تبیین ماهوی نظام آموزش پژوهش محور علی عباسی آموزشهای حوزه هم از نظر محتوا و هم از نظر روش آموزش با وضع ایده ال فاصلهدارد و ما نیاز به آموزش پژوهش محوری داریم که تأکیدش برتقویت خلاقیتذهنی باشد نه صرف انتقال مفاهیم و برای نیل به این مقصود مواردی را بایدرعایت کنیم از جمله:مشارکت فراگیران در آموزش-گنجاندن پژوهش در هرمقطع-معطوف کردن توجهها به خلاقیت-داشتن رویکرد محتوایی به جایمتنخوانی-اختصاص بخشی از آزمون و ارزشیابی به امر تحقیق و البته متن،فضای آموزشی،مدیریت،برنامهها و زمانبندیها،همه به عنوان مؤلفههایدرگیر مجبورند خود را با راهبرد و سیاست کلی تنظیم کنند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)08 هدف از خوب درس خواندن در مرحلۀ سطح،فهم درست متن است محمد عندلیب جناب اقای عندلیب خوب درس خواندن در مرحلۀ سطح را فهمیدن متن درسدانسته و مراحلی را برای آن ذکر میکنند که به قرار زیر است:پیش مطالعۀ درسفردا فقط و فقط با توجه به متن-حضور جدی در کلاس-مطالعۀ پس از درس بهصورت مطالعۀ متن و مباحثه-ایشان علت کاسته شدن از کیفیت خروجیهایحوزه را نفهمیدن درس-کمی انگیزه-نبود فرصت و مشکلات مالی میداند وبرای حل این مشکلات راهحلهایی را پیشنهاد میدهند.
باید تخصص باشد اما کی؟چه وقت؟وقتی که شماتمام بعدازظهر طلبهای را که وارد سطحشده از اول رسائلو مکاسب برای دوران تخصصی میگذارید،صبح هم سه یاچهار درس میخواهد برود،کسی مطالعه کند؟کی مباحثه کند؟شب هم که میآید خسته و کوفته،یک صبح تا عصر مشغولدرس خواندن بوده است."