خلاصة:
هوش معنوی به عنوان مجموعهای سازگار از ظرفیتهای روانی مبتنی بر جنبههای غیرمادی و متعالی واقعیت، به خصوص آنها که وابسته به طبیعت وجود شخصی، معنای شخصی، تعالی و حالتهای گسترشیافتهی معنویت میباشند، تعریف شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی کارآیی نسخهی فارسی شدۀ مقیاس هوش معنوی کینگ (2008) برای استفاده در فرهنگ ایرانی و مقایسهی هوش معنوی در بین دانشجویان دانشگاهها، طلبههای حوزهی علمیه دینی و هنرمندان آموزشگاههای هنری بود تا از این طریق تأثیر زمینهی تحصیلی و علائق افراد بر میزان هوش معنوی آنان مورد کنکاش قرار گیرد. بدین منظور، مقیاس هوش معنوی کینگ (2008) به 304 نفر (168 دختر و 136 پسر) از دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاهی، طلبههای حوزهی علمیه دینی و هنرجویان آموزشگاههای هنری ارائه شد. نتایج بدست آمده از بررسی شاخصهای روانسنجی مقیاس هوش معنوی حکایت از کارآیی مقیاس مذکور در سنجش هوش معنوی داشتند. تنها در خرده مقیاس گسترش خودآگاهی تفاوتهای سه گروه معنادار بود، بطوری که طلبههای دینی در مقایسه با دانشجویان و هنرمندان نمرات بالاتری کسب کردند. بررسی تفاوتهای جنسیتی در متغیرهای پژوهش نشان داد که میانگین نمرات پسران در گسترش خودآگاهی بیشتر از میانگین نمرات دختران بود. در ابعاد معناسازی شخصی، آگاهی متعالی و تفکر وجودی نقادانه تفاوت معناداری بین پسران و دختران مشاهده نگردید. به این ترتیب مقالهی حاضر مهرختام بر خود میزند.هوش، هوش معنوی، دانشجویان، طلبههای علوم دینی، هنرجویان موسیقی، مقیاس هوش معنوی
ملخص الجهاز:
"Gopaul-McNicol Hatch Logical mathematical Linguistic Musical Spatial Bolili-kinesthetic Interpersonal Intrapersonal Spiritual intelligence Zohar & Marshall ما پژوهش در زمینهی هوش معنوی در ابتدای راه قرار دارد ولی نیاز به بررسی بیشتر این مقوله کاملا مشهود میباشد.
بنابراین تفکر وجودی، در پژوهشهای مختلف تفکر دربارهی اشکال گوناگون و پیچیدهی وجود Personal Meaning Production (PMP) Transcendental Awareness (TA) Conscious State Expansion (CSE) Chance Scriven & Paul Clifford, Boufal, & Kurtz Westbrook & Sellers Nature of existence Reality The universe Space Death شخص دانسته شده است که میتواند شامل درگیری فکری وجود شخص دربارهی موضوعاتی از قبیل زندگی و مرگ، حقیقت، هشیاری، عالم وجود، زمان، صداقت، عدالت، شر و موضوعاتی مانند اینها باشد (کانیگ، مککاله و لارسن 1 ، 2000؛ ماتیس، تولسکی و ماتیس 2 ، 2006؛ وینک و دیلن 3 ، 2002).
W. The spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-24) Critical Existential Thinking (CET) Personal Meaning Production (PMP) Transcendental Awareness (TA) Conscious State Expansion (CSE) تحلیل عامل اکتشافی به بررسی روایی و پایایی مقیاس هوش معنوی در بین 619 دانشجوی کارشناسی دانشگاه (488 نفر دختر و 131 نفر پسر) با میانگین سنی 53/22 سال پرداخته و شواهد روایی و پایایی مقیاس مذکور را مطلوب گزارش کرده است.
یافتههای توصیفی پژوهش متغیرها دانشجویان طلبههای دینی هنرمندان میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار میانگین انحراف معیار گسترش خودآگاهی 72/15 35/5 88/16 36/5 280/14 86/4 معناسازی شخصی 79/16 11/4 40/17 75/3 18/16 74/3 آگاهی متعالی 58/10 89/2 16/10 61/2 89/9 88/2 تفکر وجودی نقادانه 07/13 34/3 60/13 11/3 91/12 26/3 نمرات دانشجویان، طلبههای دینی و هنرمندان در ابعاد چهارگانهی هوش معنوی با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یکطرفه مورد مقایسه قرار گرفت."