ملخص الجهاز:
"2-روش دوم عبارت از افتتاح مراکز خرید و بازارهای راهنمابمنظور مراقبت در امر قیمتهای تعیین شده است براساس تئوری این مرکزو بازارها چهار دیواری مناسب و مطمئنی برای مراجعه تولیدکنندگانبوده و آنها را قادر میسازند که در مقابل تقاضای شدید و افراط آمیزواسطهها ایستادگی نمایند اما باید قبول کرد که هرگاه تعداد مراکز وبازارهای مذکور کافی نبوده و در دسترس تولیدکنندهها قرار نگیرند اثرحقیقی آنها بسیار ناچیز خواهد بود.
اما این روش نمیتواند نسبت بهر محصول مفروضی بعنوان عاملموثر در تثبیت قیمتها مورد توجه قرار بگیرد چون آن عبارت از ترمیمدرآمد تولیدکننده بوسیله مبلغی است که ارتباطی به محصول ندارد،بعبارتدیگر این مبلغ با توجه به کوشش تولیدکننده پرداخت میشود نه بر مبنایمحصول تولید شده بعلاوه آن مسائل نظارت را نیز ولو بمقدار کم در برمیگیرد.
طرز عمل مؤسسه باین شرح است که:هر سال در ابتدای فصل برداشتیک قیمت حمایتی از طرف هیئت رئیسه1مؤسسه تعیین میشودصادرکنندگان که باید دارای پروانه دولتی باشند(البته از قدرت انحصاریبرخوردار نیستند)کاکائو را از کشتزارها بقیمت تعییین شده خریده وملزم هستند که حتما جریان معاملات خودشان را باطلاع موسسه برسانندمؤسسه این معاملات را ثبت میکند و وقتیکه کاکائو صادر میشود پورسانتر ازمعین مالیات اخذ مینماید،یا برحسب موردی که پیش میآید.
البته این عادی است که مقدار جایزه مرغوبیت باید بیشتر از تفاوتبین قیمت بازار کاکائو درجه اول و کاکائوی معمولی باشد،چون از این راهزودتر میتوان بهدف دراز مدت یعنی تشویق تولید محصول درجه یک نائلشد تا از راه منحصرا اتکاء بتفاوت ناچیزی که در قیمتهای بازارهای جهانیبوجود میآید."