ملخص الجهاز:
"از آنجمله: 1-شرائط پرداخت چگونهاست؟ 2-استاندارد مورد قبولخریدار کدام است؟ 3-کالا را چه وقت و در کجاباید تحول داد؟ 4-حقوق و عوارض گمرکیکالای مورد نظر در کشور خریدارچقدر است و آیا برای پارهای ازرقبا تعرفه رجحانی برقرار استیا نه؟ 5-مقررات عمومی وارداتو صادرات کشور خریدار در موردآن کالای بخصوص چگونه است؟ و سلسله مطالب دیگری کهاگرچه آقایان از آن بخوبی اطلاعدارند ولی فکر نمیکنم هیچیک از مامنکر لزوم و فایده دانستن ایننکات باشیم و بعکس شاید اکثر مابدفعات ازاینکه درباره پارهایاز این نکات تخلف کردهایم ضررهای گوناگونی تحمل کرده باشیم.
فراموش نکنیم در یکطرفداد و ستد خریدار وجود دارد جلبرضا خریدار شرط اصلی موفقیتدر فروش است و اینکه خریدار چچهکالائی را با چه کیفیتی و بچه قیمتیو در چه زمانی و در چه محلی ترجیحمیدهد جز با بازاریابی محققنمیشود ولی اگر این اقدام صورتگیرد فایده دیگری برای استمرارتولید و فروش دارد و آن اینکهمشتریان راضی-کالای مورد نظررا بیشتر و بهتر مصرف میکنند وافزایش فروش امکان میدهد کهقیمت واحد جنس پائین آید ارزانیقیمت خود عاملی است که مجددابتوسعه فروش کمک میکند.
بنظر میرسد بخش دولتی باتاسیس مرکز توسعه صادرات کهبازاریابی در راس اقدامات آنقرار دارد مسئولیت خود را پذیرفتهو وارد مرحله اجرا شده است وامیدواریم این مرکز در یافتن بازارهای جدید برای محصولات تولیدیکشور-اعم از تولیدات بخشخصوصی یا بخش عمومی موفق شود."